Istotnym reżimem prawnym dla rozstrzygania sporów o domeny internetowe są także przepisy prawa własności przemysłowej (dalej: p.w.p.) dotyczące znaków towarowych. W myśl art. 120 ust. 1 p.w.p. znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które da się przedstawić w sposób graficzny i nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.
Jakie są różnice
Między znakiem towarowym a nazwą przedsiębiorstwa (firmą), jak również między gospodarczymi i prawnymi funkcjami obu tych instytucji występują różnice. O ile znak towarowy służy do odróżniania określonych towarów i usług pochodzących z określonego przedsiębiorstwa, o tyle nazwa (firma) indywidualizuje przedsiębiorstwo w obrocie prawnym.
Powszechnie przyjmuje się, że monopol na posługiwanie się słownym znakiem towarowym w internecie przysługuje osobie uprawnionej z tytułu prawa ochronnego. Jedną z form wykorzystania takiego znaku jest umieszczenie go w adresie strony internetowej. Domena internetowa zawierająca znak towarowy realizuje rolę oznaczenia chronionego, a mianowicie identyfikuje i indywidualizuje przedsiębiorstwo, do którego należy dana strona, a pośrednio także jego towary lub usługi i pozostaje często w związku z dodatkowymi funkcjami znaku, tj. informacyjną i reklamową.
Co jest naruszeniem
Nieuprawnione użycie znaku w internecie może stanowić naruszenie prawa ochronnego. Art. 296 p.w.p. określa przesłanki, przy spełnieniu których uprawniony może zakazać innym podmiotom używania jego znaku towarowego. I tak ma to miejsce, gdy nastąpi:
- ?użycie znaku identycznego z zarejestrowanym znakiem towarowym w odniesieniu do identycznych towarów;