Korzyści dla firm w modernizacji energetycznej PPP

Zachętą do zaangażowania się w partnerstwo energetyczne jest długoterminowość umów o PPP, która umożliwia inwestorom planowanie swoich przychodów w perspektywie wieloletniej.

Publikacja: 06.11.2014 06:00

Korzyści dla firm w modernizacji energetycznej PPP

Foto: www.sxc.hu

Coraz większa aktywność sektora publicznego w obszarze efektywności energetycznej jest szansą dla przedsiębiorców działających w branży efektywności energetycznej na pozyskanie wieloletniego kontraktu gwarantującego stałe źródło przychodów w okresie jego realizacji >patrz ramka.

Pomimo przeniesienia na partnera prywatnego większości obowiązków wynikających z realizacji projektu – projektowanie, remont/budowa, finansowanie, utrzymanie i zarządzanie, specyfika kontraktów PPP w sektorze gospodarki energetycznej daje stronie prywatnej możliwość rozpoczęcia nowej drogi biznesowej, w formie odmiennej od tradycyjnych zamówień publicznych. W odróżnieniu od typowych przedsięwzięć termomodernizacyjnych, warunkiem skutecznej realizacji kontraktu PPP jest odpowiednie ukształtowanie umowy w celu optymalizacji ryzyk projektowych, tak aby inwestycja została zrealizowana przez przedsiębiorcę w sposób najbardziej efektywny.

Zważywszy iż głównym celem modernizacji energetycznej jest uzyskanie przez stronę publiczną oszczędności w zużyciu energii w obiektach, z których określona wartość finansowa będzie przeznaczona na zapłatę wynagrodzenia partnerowi prywatnemu, inwestor jako gwarant tych oszczędności  jest zmuszony do wykorzystania innowacyjnych rozwiązań niezbędnych do osiągnięcia określonego poziomu efektywności energetycznej. Ten wymagający model współpracy, uzależniający wysokość wynagrodzenia przedsiębiorcy od efektywności podejmowanych przez niego działań, dla solidnego inwestora może oznaczać także możliwość uzyskania dodatkowych korzyści finansowych – co jest z góry wykluczone przy przeprowadzeniu termomodernizacji w ramach typowego zamówienia publicznego.

Przykładowo, dodatkowe źródło dochodu może w tym przypadku stanowić uzyskana w skali roku nadwyżka oszczędności w zużyciu energii w obiektach (wyrażona w określonej kwocie pieniężnej), w stosunku do poziomu zagwarantowanego w ofercie partnera prywatnego. W zależności od ustaleń stron nadwyżka ta może być dzielona pomiędzy podmiot publiczny i inwestora bądź też przeznaczona w całości dla partnera prywatnego jako jego dodatkowy „profit" z tytułu skutecznie realizowanego kontraktu.

Wieloletnia perspektywa

Bardzo istotnym czynnikiem stanowiącym zachętę dla przedsiębiorców do zaangażowania się w tego typu przedsięwzięcia jest również długoterminowość umów o PPP, która umożliwia inwestorom planowanie swoich przychodów w perspektywie wieloletniej (ok. 10–15 lat). Wszystko to sprawia, że przedsięwzięcia realizowane w sektorze efektywności energetycznej w czasach kryzysu posiadają walor stabilnej lokaty kapitału, bez ryzyka i zależności stopy zwrotu zainwestowanych środków od wahań koniunktury rynkowej.

Duża elastyczność

Kolejnym czynnikiem wpływającym na atrakcyjność formuły PPP dla przedsiębiorców jest relatywnie duża elastyczność sposobu wyboru partnera prywatnego, w porównaniu z klasyczną procedurą zamówień publicznych prowadzoną np. w ramach przetargu nieograniczonego. Trybem stosowanym do wyłonienia prywatnego inwestora jest bowiem dialog konkurencyjny, którego najważniejszym etapem są negocjacje stron przyszłego kontraktu. Na tym etapie inwestorzy mają m.in. możliwość dokonania przeglądu obiektów i przedstawienia optymalnego zakresu prac termomodernizacyjnych, a także zaproponowania metodologii obliczania oszczędności. Relatywnie duży wpływ strony prywatnej na ostateczny kształt i zakres przedsięwzięcia PPP oraz premiowanie w ramach kryteriów oceny ofert efektywności, funkcjonalności i innowacyjności rozwiązań, stanowią w istocie jeden z najistotniejszych argumentów, dla których sektor prywatny powinien zaangażować się w projekty modernizacji energetycznej w formule PPP. Innowacyjne podejście oraz zbudowanie właściwego modelu przedsięwzięcia może stworzyć istotną przewagę nad konkurencją oraz pozwolić uniknąć uczestniczenia wyłącznie w przetargach, gdzie istotnym kryterium wyboru ofert jest cena. W przypadku PPP stosowane są obligatoryjnie także inne kryteria, takie jak podział zadań i ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięcia.

Model PPP umożliwia przedsiębiorcom skuteczniejsze kreowanie własnych produktów i usług, a współpraca z podmiotem publicznym może stanowić dla innych przedsiębiorstw prywatnych działających w tej samej branży cechę wyróżniającą daną firmę jako nowoczesnego partnera biznesowego. Elementy te pozwalają na wzmocnienie pozycji firmy w sektorze, stanowiąc ważny element strategii wizerunkowej.

Podsumowując, należy stwierdzić, że zastosowanie formuły PPP do modernizacji energetycznej obiektów publicznych może wiązać się z licznymi korzyściami dla sektora prywatnego i samorządów. Zawarte umowy w tym obszarze potwierdzają, że są na rynku partnerzy prywatni dysponujący wiedzą technologiczną i kapitałem umożliwiającym ich skuteczną realizację.

Rafał Cieślak, radca prawny  ?Michał Liżewski, aplikant adwokacki ?Kancelaria Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz

Co i za ile

Jak wynika z danych z rynku partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce, inwestycje z zakresu modernizacji energetycznej stanowiły ponad 14  proc. wszystkich ogłoszonych w okresie od września 2013 do lipca 2014 r. postępowań PPP i koncesji. Ponad 10-proc. wzrost liczby procedur w tym sektorze w odniesieniu do tego samego okresu w latach 2012–2013 wskazuje, iż partnerstwo publiczno-prywatne jest coraz powszechniej stosowaną alternatywą dla tradycyjnych metod realizacji inwestycji z zakresu szeroko rozumianej modernizacji energetycznej.

Wynika to w głównej mierze z tego, że oprócz korzystnego dla strony publicznej modelu finansowania tego typu zadań (inwestor odpowiada m.in. za sfinansowanie przedsięwzięcia) przeprowadzenie termomodernizacji obiektów w formule PPP pozwala również na osiągnięcie dodatkowych długofalowych korzyści, tj.: uzyskanie oszczędności w  wydatkach na energię cieplną i elektryczną, utrzymanie obiektów oraz podniesienie standardu ich użytkowania. Kolejnym – po m.in. Radzionkowie i Karczewie – samorządem, który sięgnął po instrument partnerstwa publiczno-prywatnego, jest miasto Bytom, które w czerwcu br. podpisało umowę na modernizację energetyczną 17 placówek oświatowych na łączną kwotę 50 mln zł.

Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów