Nowa ustawa o prawach konsumenta (DzU z 2014 r., poz. 827) wprowadza nowe zasady i obowiązki dla wszystkich przedsiębiorców zawierających umowy z konsumentami.
Dla kogo nowe reguły
Zmiany dotyczą zarówno sklepów tradycyjnych (stacjonarnych), internetowych, jak i przedsiębiorców zawierających umowy w inny sposób (na zorganizowanych pokazach lub w domu konsumenta). Nowe obowiązki dotyczą umów zawieranych na piśmie, ustnie (zlecenie naprawy pralki), w sposób dorozumiany (kupno biletu w pociągu), czy też umów zawieranych przez telefon.
Co przedsiębiorcy muszą zmienić
Wejście w życie nowej ustawy o prawach konsumenta oznacza dla przedsiębiorców kilka istotnych konsekwencji. Po pierwsze, przedsiębiorcy sprzedający swoje towary lub usługi konsumentom będą musieli wprowadzić nowe regulaminy sprzedaży. Jednocześnie do umów wcześniej zawartych zastosowanie będą miały dotychczasowe regulaminy (o czym dalej). Konieczna będzie przy tym zmiana procedur sprzedaży towarów i usług. Zmianie ulegnie również zakres i okres odpowiedzialności sprzedawców, a tym samym zmiany będą wymagały dotychczas stosowane procedury reklamacyjne.
Nowe obowiązki informacyjne
Nowa ustawa o prawach konsumenta przywiązuje dużą wagę do kwestii informowania klientów o ich prawach. Z tego względu obowiązki informacyjne przedsiębiorców wobec konsumentów (w szczególności sprzedających przez internet lub np. podczas prezentacji) zostały znacząco rozbudowane w stosunku do obecnie wymaganych. Wyliczenie zawarte w nowej ustawie zawiera aż 21 punktów (obecnie jest ich tylko siedem).
Przykładowo, w zakresie umów zawieranych na odległość (np. za pośrednictwem internetu lub podczas rozmowy telefonicznej) przedsiębiorca zobowiązany będzie do podania konsumentowi szeregu informacji związanych z prawem odstąpienia od umowy, tj.: sposobu i terminu wykonania prawa odstąpienia, informacji o kosztach zwrotu rzeczy ponoszonych przez konsumenta, okolicznościach, w których prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje oraz wzorze formularza odstąpienia od umowy.