Jednym z powszechnie stosowanych przez przedsiębiorców sposobów zawierania umów z konsumentami jest kontakt telefoniczny. Taki tryb, choć wiąże się dla konsumenta z pewną dozą niepewności, pozwala na zawieranie umów szybko, wygodnie i przy jednoczesnej minimalizacji kosztów.
Ustna ważna i skuteczna
Nie ma wątpliwości, że ustna umowa zawarta przez telefon jest ważna i skuteczna, zakładając, że ustawa dla danego rodzaju umowy nie przewiduje formy pisemnej pod rygorem nieważności (art. 73 kodeksu cywilnego). Przed wejściem w życie nowej ustawy o prawach konsumenta (25 grudnia 2014 r.) umowy zawierane telefonicznie nie miały szczególnej regulacji prawnej. Pewne obowiązki po stronie przedsiębiorcy wyznaczały w tym zakresie przepisy art. 6 poprzednio obowiązującej ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22 poz. 271 ze zm.), w tym ust. 3, wedle którego posłużenie się telefonem, wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną, automatycznym urządzeniem wywołującym lub innym środkiem komunikacji elektronicznej w celu złożenia propozycji zawarcia umowy mogło nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta. Najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia przedsiębiorca był również zobowiązany do potwierdzenia konsumentowi na piśmie podstawowych informacji o przedsiębiorcy i przedmiocie umowy (art. 9 ust. 3 poprzedniej ustawy).
Ustawa o prawach konsumenta wprowadza nowe obowiązki po stronie przedsiębiorcy zawierającego umowy z konsumentami telefonicznie. Według art. 20 ust. 2, jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy. Skuteczność tak zawartej umowy zasadniczo warunkuje zatem potwierdzenie na trwałym nośniku treści proponowanej umowy, a następnie utrwalenie oświadczenia konsumenta o zawarciu umowy.
Potwierdzenie, oświadczenie, utrwalenie
Kilka interesujących wniosków płynie z głębszej analizy powołanego przepisu, które z pewnością winny być wzięte pod rozwagę przez przedsiębiorców pozyskujących klientów poprzez kontakt telefoniczny.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że wspomniany przepis nie wyznacza sposobu, w jaki oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy musi być złożone, na co słusznie zwracają uwagę w jedynym jak do tej pory komentarzu do nowej ustawy B. Kaczmarek-Templin i D. Szostek. Według autorów komentarza oświadczenie musi co prawda zostać utrwalone na trwałym nośniku, ale przepis ten milczy w kwestii sposobu jego złożenia, co oznacza, że należałoby dopuścić możliwość złożenia przez konsumenta takiego oświadczenia również ustnie, podczas rozmowy telefonicznej, które to oświadczenie następnie powinno zostać odpowiednio utrwalone.