Nazwa piwa na szklance to też jego reklama

Umieszczenie marek piwa na dystrybutorach, szklankach i na podkładkach to reklama napojów alkoholowych.

Publikacja: 01.04.2015 07:50

Nazwa piwa na szklance to też jego reklama

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

We wtorek fiskus wygrał w Naczelnym Sądzie Administracyjnym spór o opłatę z tytułu usług reklamy napojów alkoholowych.

Chodzi o specjalną opłatę wynikającą z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W maju 2011 r. fiskus postanowił sprawdzić, czy właściciel jednego z pubów nie reklamował piwa.

Kontrolerzy uznali, że tak, bo na dystrybutorach, szklankach i podkładkach widniały marki piwa. A to oznaczało, że mężczyzna powinien złożyć zbiorczą deklarację DRA-1 i uiścić opłatę od reklamy napojów alkoholowych. Za listopad 2009 r. i marzec 2010 r. zażądali po 3600 zł.

Właściciel pubu nie zgadzał się z takim rozstrzygnięciem. W jego ocenie to, że podaje piwo konsumentom z dystrybutorów, w szklankach i na podkładkach oznakowanych danymi markami, nie oznacza, że reklamuje piwo.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił jego skargę. Zgodził się z fiskusem, że umieszczanie znaku towarowego danego piwa na nalewaku, szklance czy podkładce jest elementem jego reklamy. Ma na celu rozpowszechnienie i utrwalenie w świadomości konsumenta.

Tego samego zdania był NSA. Zauważył, że ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wprowadza zakaz reklamowania alkoholu z wyjątkiem piwa. Podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych zobowiązuje zaś do wnoszenia na odrębny rachunek ministra do spraw kultury fizycznej opłaty w wysokości 10 proc. podstawy opodatkowania VAT wynikającej z tej usługi.

Jak zauważył sędzia NSA Jerzy Rypina, pojęcie reklamy napojów alkoholowych zawarte w spornych przepisach jest szersze od samej reklamy. Jest nią każde publiczne rozpowszechnianie informacji o tych produktach. Pub, restauracja, lokal gastronomiczny to miejsca publiczne.

Dlatego jeśli w miejscu publicznym podmiot używa na szklankach, nalewakach czy podkładkach logo producenta piwa, to jest to jego reklama w rozumieniu spornych przepisów. Obowiązek reklamowania piwa zdaniem sądu potwierdzają też kontrakty z jego producentem. Wyrok jest prawomocny.

sygnatura akt: II FSK 707/13

We wtorek fiskus wygrał w Naczelnym Sądzie Administracyjnym spór o opłatę z tytułu usług reklamy napojów alkoholowych.

Chodzi o specjalną opłatę wynikającą z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W maju 2011 r. fiskus postanowił sprawdzić, czy właściciel jednego z pubów nie reklamował piwa.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Konsumenci
Dobra wiadomość dla frankowiczów z Getin Banku. Jest wyrok sądu
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Prawo drogowe
Mariusz Ciarka: Kasowanie punktów karnych równe dla wszystkich
Prawo pracy
Najnowsze zmiany dla przedsiębiorców są dla nich szkodliwe
Mundurowi
Jest prawomocny wyrok ws. dezubekizacji bohatera operacji "Samum"
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Prawo dla Ciebie
Jak oddać głos w wyborach do Sejmu i Senatu oraz w referendum. Objaśniamy
Prawo dla Ciebie
Wybory 2023: głosowanie za granicą. Formalności i ważne terminy