- sytuacji ekonomicznej i finansowej.
Ekonomiczna zdolność
Przykładowo ekonomiczną zdolność do wykonania zamówienia można wykazać opłaconą polisę lub innym dokumentem potwierdzającym, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia. Warto wskazać, że zgodnie z wyrokiem KIO z 13 sierpnia 2009 r., KIO/UZP 993/09: „W zakresie ubezpieczenia od OC wystarczające było zatem, aby jeden z uczestników konsorcjum posiadał wymagane ubezpieczenie, na żądaną sumę. W tym bowiem przypadku mamy do czynienia z żądanym dokumentem na potwierdzenie spełnienia warunku, czyli potencjalnej zdolności finansowej wykonawcy do realizacji zamówienia, a nie z koniecznością posiadania ubezpieczenia OC przez wykonawcę, który będzie realizował zamówienie w trybie umowy w sprawie zamówienia publicznego, niezależnie od tego, czy jest to wykonawca samodzielnie ubiegający się o zamówienie, czy też są to wykonawcy składający ofertę wspólną".
Co do przesłanek negatywnych wymienionych w art. 24 ust. 1 pkt 4–8 p.z.p., należy wskazać, że są one podstawą wykluczenia z postępowania wykonawców, u których osoby odpowiedzialne za prowadzenie spraw podmiotu zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przeciwko środowisku, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych. Wykluczeniem skutkuje również popełnienie przestępstwa skarbowego oraz udziału w zorganizowanej grupie lub związku, mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego. W przypadku spółki jawnej ustawa nakazuje poddać badaniu wspólników, w przypadku spółki partnerskiej – partnerów lub członków zarządu, w przypadku spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej – komplementariuszy, w przypadku osób prawnych – członków zarządu, a w przypadku osób fizycznych – te osoby.
Należy dodać, że wykluczeniu podlega wykonawca, który wykonywał czynności związane z przygotowaniem postępowania lub posługiwał się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności.
Analizując warunki udziału w postępowaniu, warto zwrócić uwagę na tzw. klauzule prospołeczne. Klauzule społeczne to wyjątki od reguł funkcjonujących w unijnym prawie. Co do zasady prawo UE zakazuje dyskryminacji i gwarantuje swobodę świadczenia usług. Jednak ze względu na ważny interes społeczny w przypadku zamówień publicznych zamawiający może dodać do opisu zamówienia wymóg, by przy jego wykonywaniu zatrudnione zostały osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, czyli bezrobotni, niepełnosprawni, młodociani, byli więźniowie, uzależnieni, bezdomni, uchodźcy itd.
Klauzule prospołeczne w polskim prawie zamówień publicznych są wskazane w art. 29 ust. 4 p.z.p. Zgodnie z ustawą zamawiający, chcąc realizować politykę wspierania zatrudniania osób niepełnosprawnych, bezrobotnych lub młodocianych oraz podnoszenia kwalifikacji pracowników, mogą korzystać z instrumentów polegających na narzuceniu warunków realizacji świadczenia przez: