Przedsiębiorcy sektora e-commerce za jeden ze sposobów promocji oferowanych towarów bądź usług uznają organizowanie różnego rodzaju konkursów w Internecie. Forma takich przedsięwzięć może być różnorodna, poczynając od konkursów na najlepszą fotografię, a kończąc na turniejach w grze online. Poza organizacją konkursu w ramach własnego serwisu internetowego przedsiębiorcy często korzystają z popularnych serwisów społecznościowych.
Pod względem prawnym wydaje się, że organizacja konkursu w internecie jest dość prosta i z pozoru nie wiąże się z komplikacjami. W praktyce jednak proces wyłaniania zwycięzców jak również regulaminy takich konkursów powinny być dobrze przemyślane. W przeciwnym razie niewłaściwie zorganizowany lub przeprowadzony konkurs może wiązać się dla przedsiębiorcy (a w określonych przypadkach również dla uczestników konkursu) z poważnymi konsekwencjami prawnymi. W efekcie może się okazać, że przedsięwzięcie takie z założenia nastawione zarówno na budowanie marki i wizerunku przedsiębiorcy, jak i jego towarów bądź usług, w praktyce wywrze skutek zgoła odmienny od zamierzonego.
Konkurs a gra losowa
Jednym z najważniejszych aspektów, na jaki przedsiębiorca organizujący konkurs w internecie powinien zwrócić szczególną uwagę, jest upewnienie się, że konkurs taki nie zawiera cech gry hazardowej. Jeśli bowiem ma cechy umożliwiające jego kwalifikację jako grę hazardową, to będzie to oznaczało praktyczną niemożność jego organizowania w internecie, gdyż zgodnie z art. 29a ustawy o grach hazardowych zakazane jest urządzanie i uczestniczenie w grach hazardowych przez internet.
Czego zatem unikać przy planowaniu internetowego konkursu, aby uniknąć ryzyka kwalifikacji jako gra hazardowa? Zgodnie z ustawą o grach hazardowych są nimi gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Zasadniczym elementem ustawowym definicji gry losowej jest zatem zależność wyniku od przypadku.
W orzecznictwie sądowym się podkreśla, że w odniesieniu do konkursów, w których jeden z etapów zależy od przypadku, uznać należy, że wynik całego konkursu zależy także od przypadku. Zależność wyniku od przypadku nie oznacza więc, że wynik ten musi zależeć tylko i wyłącznie od przypadku. Pozostałe etapy mogą zależeć od zręczności czy umiejętności uczestnika, co nie spowoduje, że nie można danego konkursu kwalifikować jako gry hazardowej (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 4 lutego 2011 r., VI SA/Wa 2076/10). Nie ma również znaczenia, na jakim etapie konkursu przypadkowość ma miejsce i jaka jest waga przypadku (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 czerwca 2013 r., II GSK 1010/11). Warto przy tym dodać, że wprowadzenie do konkursu dodatkowych elementów w postaci „elementu wiedzy" lub „zręczności", które mają stworzyć pozory braku losowości, nie odniesie zamierzonego efektu i nie wyeliminuje ryzyka uznania konkursu za grę losową (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 grudnia 1999 r., II SA 1513/99).