Od początku pandemii SARS-CoV-2 spotykamy się z terminami „kwarantanna" i „izolacja". Nie są one jednak tożsame i nie należy ich używać zamiennie. Kwarantanna to odosobnienie osoby zdrowej, która miała tzw. bliski kontakt z chorym (przebywała z nim twarzą w twarz, w odległości mniejszej niż 2 metry i przez ponad 15 minut). Izolacji poddaje się osoby z wykrytą chorobą zakaźną lub wobec których podejrzewa się zarażenie, ale lekarz uznał, że nie wymagają one hospitalizacji.
Pracownik powinien niezwłocznie poinformować pracodawcę o nałożonej na niego kwarantannie lub izolacji. Wystarczy, że przekaże tę wiadomość e-mailem lub telefonicznie.
Czytaj także: Za „zdalne nadgodziny" można płacić ryczałtem
Osoby objęte ubezpieczeniem chorobowym za czas pozostawania na kwarantannie lub w izolacji mogą ubiegać się o wynagrodzenie chorobowe lub zasiłek chorobowy. W przypadku kwarantanny po przekroczeniu granicy podstawą wypłaty zasiłku jest oświadczenie ubezpieczonego. Gdy zaś kwarantannę/izolację narzuciła inspekcja sanitarna, będzie to:
- informacja w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia (system EWP) o objęciu kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych; ZUS przekazuje te informacje, zamieszczając je w panelu płatnika na portalu PUE ZUS,