Tym samym kończy się drugi etap reformy uwłaszczeniowej. Pierwszy dotyczył tzw. mieszkaniówki. W jego ramach od 1 stycznia 2019 r. użytkownicy wieczyści gruntów pod blokami i domami jednorodzinnymi stali się ich właścicielami. Przekształcenie nastąpiło z mocy prawa, lecz mieszkańcy chcący szybko domknąć formalności musieli uiścić określoną opłatę. W zależności od lokalizacji i ustalonej przez dany samorząd wysokości bonifikaty wynosiła ona z reguły od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych.
Czytaj więcej
Przedsiębiorcy będą mogli stać się właścicielami gruntów, na których stoją ich nieruchomości. Pojawił się projekt ustawy.
Uwłaszczenie gruntów użytkowanych wieczyście tylko na wniosek
Z kolei obowiązująca od 31 sierpnia 2023 r. nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami pozwoliła uwłaszczyć się firmom użytkującym wieczyście grunty komercyjne należące do Skarbu Państwa lub samorządu. Przy czym chodzi tylko o tereny zabudowane i oddane w użytkowanie wieczyste przed 31 grudnia 1997 r.
W tym przypadku ustawodawca zdecydował, że nowe uprawnienie jest skierowane tylko do przedsiębiorców chcących z niego skorzystać, którzy muszą w tym celu złożyć stosowny wniosek (urząd nie może go odrzucić).
procedura
Jak i gdzie złożyć wniosek
Ze względu na przypadający na 31 sierpnia 2024 r. dzień wolny od pracy dla zachowania ustawowego terminu podpisane i opatrzone datą wnioski o sprzedaż gruntu w trybie roszczenia należy złożyć najpóźniej do 2 września. Można składać osobiście w urzędzie (w siedzibie właściwego miejscowo starostwa lub w urzędzie gminy, lub miasta) lub przesyłając pocztą tradycyjną. Wniosek można także przekazać elektronicznie za pomocą skrzynki podawczej w ePUAP (powinien być opatrzony podpisem elektronicznym, a następnie przesłany na adres elektroniczny urzędu). Nie jest możliwe przesłanie wniosku e-mailem. We wniosku należy wskazać dane wszystkich użytkowników wieczystych; oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz ewidencji gruntów i budynków; powierzchnię nieruchomości; dokumenty potwierdzające zabudowę. Szczegółowe dokumenty może określać uchwała samorządu. Wobec jej braku wymagany jest aktualny odpis z księgi wieczystej urządzonej dla danej nieruchomości gruntowej oraz dokument będący podstawą nabycia prawa użytkowania wieczystego.