Usługi spedycyjne: kiedy wynająć spedytora

Chociaż fizycznie nie dokonuje on przewozu towaru, to dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu może zorganizować ten proces w taki sposób, aby towar dotarł do zamawiającego w dobrym stanie i, co równie ważne, we właściwym terminie.

Publikacja: 19.02.2016 05:30

Usługi spedycyjne: kiedy wynająć spedytora

Foto: www.sxc.hu

Przy mniej skomplikowanych dostawach i dokonywanych do partnerów znajdujących się tuż za granicami kraju, eksporter może polegać na własnych środkach transportu lub skorzystać z usług przewoźnika, samodzielnie negocjując z nim warunki umowy. Jednak przy bardziej skomplikowanych transakcjach, szczególnie wtedy, gdy w grę wchodzi zastosowanie kilku gałęzi transportu, a odbiorca ładunku oczekuje na niego na innym kontynencie, warto rozważyć podjęcie współpracy z firmą spedycyjną.

Może się opłacać

Dobrze wybrana, rzeczywiście mająca doświadczenie (np. w obsłudze określonej trasy lub rynku) firma może nie tylko pomóc w obniżeniu kosztów całego przedsięwzięcia, a nawet jeżeli takiej korzyści nie będzie, to kompleksowo przygotuje proces przemieszczania towaru. Tak, aby do miejsca docelowego przybył on w niepogorszonym stanie i odpowiednim terminie. Przy tym pod odpowiednim terminem należy rozumieć zarówno dostawę nieopóźnioną, jak i nie dokonaną zbyt wcześnie.

W pierwszym przypadku dostawca naraża się na odpowiedzialność umowną i po jego stronie może pojawić się obowiązek zapłaty kary umownej za nieterminową dostawę. W drugim naraża się na koszt przechowywania ładunku w zagranicznych magazynach, aż do czasu jego odbioru przez kontrahenta zgodnie z warunkami umowy. Dlatego właśnie tak ważne jest pilnowanie terminów przeładunków, załadunków na określone środki transportu, w tym wcześniejsze rezerwowanie przestrzeni ładunkowej, aby ten proces przebiegł prawidłowo.

Gestia i ryzyko

Oczywiście o tym, czy korzystać z usług spedytora w pierwszej kolejności, decydują uzgodnione z kontrahentem warunki dostawy. Powinny one regulować to, kto i do jakiego miejsca jest zobowiązany dostarczyć towar na swój koszt oraz kto i do jakiego miejsca ponosi ryzyko związane z jego przypadkowym uszkodzeniem, zaginięciem lub kradzieżą. Od wyboru warunków dostawy może także zależeć, kiedy (w jakim terminie) zostanie ona uznana za prawidłowo wykonaną.

Jeżeli gestia transportowa jest po stronie sprzedającego i dodatkowo wziął on na siebie ryzyko związane z prawidłową dostawą, to właśnie to jest podstawą do rozważenia pomysłu wynajęcia firmy spedycyjnej.

Szeroki zakres

Mniej doświadczeni przedsiębiorcy mogą utożsamiać działalność spedytora z przewozem ładunku. Jednak nic bardziej mylnego. Spedytor nie przewozi towaru, ponieważ tym zajmują się wynajęte przez niego firmy przewozowe. Jeżeli spedytor chciałby wykonać przewóz samodzielnie, to robi to wtedy nie w ramach umowy spedycyjnej, ale właśnie w ramach oddzielnej umowy przewozowej, która rządzi się innymi prawami (obowiązki, uprawnienia, ryzyko). Warto o tym pamiętać.

Wachlarz czynności, które w praktyce przyjęło się uznawać za spedycyjne jest bardzo szeroki. Biorąc pod uwagę tylko te czynności, które najczęściej występują przy przesyłaniu towarów w handlu międzynarodowym, można sporządzić następującą ich listę:

- poradnictwo spedycyjne (udzielanie profesjonalnych porad w sprawie transportu: wybór gałęzi, transportu, środka przewozu, trasy, dogodnych terminów itp.),

- przygotowanie ładunku do transportu (obejmuje takie czynności jak: pakowanie, sortowanie, kompletowanie, liczenie, ważenie, mierzenie, znakowanie, cechowanie itp.),

- dostarczanie ładunków do miejsca ich załadunku na zasadniczy środek transportu (np. dostarczenie towaru własnymi środkami transportu spedytora do morskiego lub lotniczego terminalu, na stację kolejową),

- sporządzanie i lub kompletowanie dokumentów transportowych i innych niezbędnych do bezpiecznego i sprawnego przewozu ładunków (z uwzględnieniem konieczności przekraczania granic),

- zawieranie umów o przewóz z przewoźnikami oraz innymi przedsiębiorcami świadczącymi określone usługi techniczne, wykonawcze na lub na rzecz ładunku (np. pakowanie, oznakowanie, liczenie, mierzenie, ważenie itp.),

- składowanie towaru (np. w okresie oczekiwania na załadunek w portach morskich lub lotniczych),

- załadowywanie, przeładowywanie i wyładowywanie towarów w różnych miejscach przeładunkowych, w zależności od potrzeb (wybranej trasy, zastosowanych lub wymaganych środków transportu),

- ubezpieczenie towaru (ubezpieczenie cargo, niezależne od ubezpieczenia przewoźnika i/lub spedytora),

- czuwanie nad ładunkiem w czasie przewozu (np. konwojowanie, karmienie i doglądanie żywych zwierząt),

- przejmowanie lub przekazywanie ładunku przewoźnikowi, czyli tzw. czynności zdawczo-odbiorcze,

- awizowanie (informowanie) zleceniodawcy i/lub innych wskazanych przez niego osób bądź instytucji (dostawcy, odbiorcy, agencji celnych) o bieżącym stanie, miejscu pobytu ładunku na trasie, przewidywanym czasie przybycia do określonego miejsca (np. do odbiorcy, na granicę, do określonego w umowie terminala),

- stwierdzenie ilości i jakości przesyłanego produktu oraz załatwianie spraw związanych z zabezpieczeniem interesu zleceniodawcy w przypadku uszkodzenia lub ubytku ładunku (zgłoszenie szkody, sporządzenie protokołu, wykonanie fotografii, zebranie próbek oraz informacji i podpisów od przewoźnika itp.),

- przechodzenie procedur związanych z przekraczaniem granic, kontrolą celną i innymi urzędowymi kontrolami ładunku oraz przygotowanie towarzyszących tym kontrolom dokumentów,

- regulowanie należności z tytułu kosztów przewozu oraz innych usług świadczonych na lub na rzecz ładunku.

Jak widać, czynności składających się na przesłanie towaru z miejsca wytworzenie (odbioru) do miejsca docelowego może być bardzo dużo. Występują one w różnych fazach procesu transportowego. Ich liczba i rodzaje mogą się różnić w zależności od przesyłki i sposobu przewozu, przy czym czynnikami, które o tym decydują, są przede wszystkim: ilość, rodzaj i właściwości fizyczne i chemiczne przemieszczanego ładunku, długość trasy dostawy, w tym ilość pokonywanych granic celnych i planowany lub postulowany czas trwania transportu.

Spedycja w prawie

Zgodnie z art. 794 § 1 kodeksu cywilnego przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. W myśl art. 800 spedytor może sam dokonać przewozu. W tym wypadku ma jednocześnie prawa i obowiązki przewoźnika.

Przy mniej skomplikowanych dostawach i dokonywanych do partnerów znajdujących się tuż za granicami kraju, eksporter może polegać na własnych środkach transportu lub skorzystać z usług przewoźnika, samodzielnie negocjując z nim warunki umowy. Jednak przy bardziej skomplikowanych transakcjach, szczególnie wtedy, gdy w grę wchodzi zastosowanie kilku gałęzi transportu, a odbiorca ładunku oczekuje na niego na innym kontynencie, warto rozważyć podjęcie współpracy z firmą spedycyjną.

Może się opłacać

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami