Umowa zawarta w sprawie zamówienia publicznego jest swojego rodzaju cyrografem pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Co jednak, gdy po zawarciu umowy zajdzie potrzeba jej zmiany?
Gdyby była to umowa zawarta nie w ramach postępowania o zamówienie publiczne, sprawa będzie prosta. Strony zapewne spotkałyby się i wynegocjowały zmianę umowy lub wprowadziły do pierwotnej umowy aneksy, które oddałyby ich aktualne potrzeby.
Umowa zawarta w ramach postępowania o zamówienie publiczne obarczona jest dodatkowymi obwarowaniami wskazanymi w art. 144 ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej PZP), który ogranicza zasadę swobody umów zobowiązaniowych, ustanowioną w art. 3531 k.c.
Tylko wyjątkowo
Zgodnie z treścią art. 144 PZP zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany. Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany oraz określił warunki takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Z tego wynika, że poza pewnymi wyjątkami zasadą jest niedopuszczalność zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego.