Rozdział 3 ustawy zawiera szczegółową listę 11 elementów, które plan restrukturyzacyjny powinien zawierać. W naszej ocenie, z praktycznego punktu widzenia, najbardziej istotne elementy to te, które odnoszą się do:
- analizy przyczyn trudnej sytuacji dłużnika,
- opisu i harmonogramu działań restrukturyzacyjnych oraz oczekiwanych efektów, jak również
- analizy możliwości wykonania układu potwierdzonej prognozą finansową (ustawowo na okres kolejnych pięciu lat w co najmniej dwóch wariantach).
O ile w odniesieniu do prognoz finansowych ustawa skupia się przede wszystkim na obowiązku zaprojektowania przyszłych zysków i strat, o tyle z naszego punktu widzenia kluczowym narzędziem znajdującym zastosowanie w czasie przygotowywania planu restrukturyzacyjnego jest analiza przyszłych przepływów pieniężnych. To one będą decydować, jaką część zobowiązań dłużnika będzie można uregulować.
Przygotowanie dobrego planu restrukturyzacyjnego powinno uwzględniać nie tylko sytuację wewnątrz przedsiębiorstwa dłużnika, w tym relacje z wierzycielami, ale również zmiany sytuacji w branży, w której dłużnik funkcjonuje. Dopiero usystematyzowanie informacji z tych trzech obszarów pozwoli na przygotowanie wiarygodnej prognozy, która powinna stać się punktem wyjścia propozycji układowych. Rola doradcy restrukturyzacyjnego w toku przygotowania i przeprowadzenia działań sanacyjnych jest zatem bardzo ważna. To właśnie doradca ma za zadanie udzielić niezbędnego wsparcia dłużnikowi, który na co dzień często nie ma styczności z problemami istotnymi z punktu widzenia przedsiębiorstwa stojącego na skraju bankructwa.
Stworzenie przez ustawodawcę zupełnie nowego zawodu jest w naszej opinii działaniem zmierzającym w dobrym kierunku. Jedynie osoba specjalizująca się w zarządzaniu kryzysowym, potrafiąca oddzielić krótko- i średnioterminowe cele skupiające się na zarządzaniu płynnością od długoterminowych priorytetów opartych na budowaniu rentowności i wartości rynkowej kapitałów własnych, może efektywnie wspomóc restrukturyzację firmy.
Zdaniem autorów
Łukasz Beresiński, wicedyrektor w dziale doradztwa finansowego Deloitte
Maciej Wolny, menedżer w dziale doradztwa finansowego Deloitte
Liczba ogłaszanych w Polsce upadłości od roku 2012 r systematycznie spada, jednak nadal utrzymuje się na poziomie przekraczającym 700 w skali roku. Szansę na przeprowadzenie restrukturyzacji finansowej i operacyjnej w ramach upadłości układowej uzyskuje ok. 15 proc. dłużników, wobec których sądy upadłościowe wydają postanowienie o wszczęciu postępowania upadłościowego. W pozostałych przypadkach, funkcjonowanie przedsiębiorstw kończy się w trybie upadłości likwidacyjnej. Tak niski odsetek postępowań układowych jest najczęściej wynikiem zbyt późnej reakcji dłużników na problemy finansowe. Badania Banku Światowego wykazują, że państwa, których prawodawstwo wspiera politykę drugiej szansy, osiągają znacznie wyższe wskaźniki zaspokojenia wierzycieli niż w przypadku jurysdykcji preferujących rozwiązania oparte na opcji likwidacyjnej. Ponadto czas regulowania wierzytelności w pierwszym omawianym przypadku jest znacznie krótszy niż w opcji likwidacyjnej. Nowe prawo restrukturyzacyjne (ustawa) ma przybliżyć prawodawstwo polskie do najlepszych praktyk ustawodawczych Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych.