Jak zdobyć i utrzymać kontakty biznesowe

Im bardziej różnorodna jest sieć przedsiębiorcy, tym więcej możliwości rozwoju może się przed nim otworzyć.

Publikacja: 15.04.2016 05:40

Jak zdobyć i utrzymać kontakty biznesowe

Foto: 123RF

Co charakteryzuje ludzi odnoszących sukces w biznesie? Przede wszystkim kontakty. Niezależnie od tego, jak wartościowy jest produkt lub usługa, którą firma może zaoferować klientowi, bez odpowiedniej sieci kontaktów prędzej czy później straci ona swój potencjał. Właściciele firm zwykle posiadają już szeroką sieć kontaktów, lecz mimo to często borykają się z problemem jej rozbudowania. Warto zadbać o sieć, ponieważ sukces w branży nie jest wprost proporcjonalny do liczby znajomych na LinkedIn. Dobrze dobrana sieć kontaktów to coś więcej niż baza osób, którym można zaoferować swoje usługi – to również partnerzy, do których można się zwrócić po radę czy wsparcie. Im bardziej różnorodna jest sieć przedsiębiorcy, tym więcej możliwości rozwoju może się przed nim otworzyć.

A oto pięć wskazówek, w jaki sposób zdobyć i utrzymać kontakty biznesowe.

1. Świat biznesu poza biurem

Gdzie szukać realnych kontaktów biznesowych? Najlepiej tam, gdzie znajdzie się najwięcej osób zainteresowanych konkretnym produktem/branżą. Kluczem dostępu do wartościowej sieci kontaktów jest aktywne członkostwo w stowarzyszeniach biznesowych, izbach handlowych reprezentujących interesy konkretnych gałęzi gospodarczych, zrzeszających podmioty z danych branż. Członkostwo w stowarzyszeniu nie tylko pozwala na bezpośredni kontakt z przedsiębiorcami, ale również ułatwia rozwój biznesu w branży, np. poprzez uzyskanie ulg lub zaproszeń na konferencje branżowe.

2. Wyselekcjonowana baza danych

W jaki sposób zdobyć listę kontaktów? To proste, wystarczy kupić ją od wyspecjalizowanego dostawcy. Kluczem do wyboru najlepszych klientów na rynku B2B jest odpowiednie dopasowanie oferty do wyselekcjonowanych kryteriów, takich jak rodzaj działalności według PKD, wielkość firmy, zatrudnienie, wysokość obrotu oraz osoby kontaktowe. Odpowiednio dobrane dane umożliwiają szybszy kontakt z właściwymi podmiotami. Warto jednak pamiętać, że ceny dostawców mogą się znacząco różnić, dlatego przed rozpoczęciem współpracy należy poprosić o próbkę zawierającą, powiedzmy, dziesięć kontaktów. W krótkim czasie można ocenić ich wiarygodność, co pozwala zapobiec przykrym niespodziankom związanym z niezadowalającą jakością usługi.

3. Spotkania biznesowe

Dobrze dobrana baza to nie wszystko. Następnym krokiem do rozszerzenia sieci biznesowej jest bezpośredni kontakt z przedstawicielami interesujących przedsiębiorcę firm. Kluczem do sukcesu jest umówienie spotkania z osobą decyzyjną, reprezentującą najwyższy szczebel w przedsiębiorstwie. Warto pamiętać, że biegłość w prowadzeniu spotkań biznesowych jest sztuką wymagającą ciągłego doskonalenia. Wiele zależy od opanowania umiejętności konwersacji oraz zaciekawienia klienta. Aby prężnie rozwijać sieć kontaktów, należy uczestniczyć w 10–15 spotkaniach biznesowych tygodniowo. Niezwykle ważnym aspektem takich spotkań jest prośba o dalszą rekomendację. W ten sposób zwiększa się szanse na nowe spotkanie, które umówi się niejako samo. Ponadto warto korzystać z pomocy zaufanych klientów i dostawców. Dzięki ich poleceniu można znaleźć kolejnych potencjalnych odbiorców.

4. Naprawdę potężni partnerzy biznesowi

Jak mawiała pisarka Ethel Watts Mumford: „Wiedza jest potęgą: przede wszystkim wiedza o innych ludziach". Kto posiada taką wiedzę? Oczywiście kluczowi przedstawiciele świata biznesu, czyli osoby piastujące odpowiedzialne stanowiska w największych i najbardziej znanych firmach lub ich bezpośredni współpracownicy, np. prawnicy, audytorzy finansowi, notariusze. Znajomości w takich kręgach pozwalają dotrzeć do kolejnych osób znajdujących się w rozległej sieci kontaktów. Ponadto rekomendacja ze strony osoby cieszącej się renomą w świecie biznesu jest dużo skuteczniejsza niż najlepsze działania marketingowe w B2B.

5. Stworzenie własnej marki

Aby wyróżnić się w świecie biznesu, należy kreować własną markę. Tzw. personal branding to nie tylko kształtowanie osobistego wizerunku, ale również uzyskanie spójności pomiędzy własnym wizerunkiem a wizerunkiem firmy, którą się reprezentuje. Dobrze prowadzony personal branding utrwala się w świadomości klientów oraz partnerów biznesowych i często wpływa na decyzje dotyczące podjęcia ewentualnej współpracy. Budowanie marki trwa wiele lat – ja swoją buduję już 27. rok. Pamiętajmy: marka to nie tylko ładnie zaprezentowany produkt czy usługa. Marka to osoba, która za nimi stoi, wraz ze swoimi wartościami i osiągnięciami.

—Alain Kaj , dyrektor generalny firmy Inventage Polska

Co charakteryzuje ludzi odnoszących sukces w biznesie? Przede wszystkim kontakty. Niezależnie od tego, jak wartościowy jest produkt lub usługa, którą firma może zaoferować klientowi, bez odpowiedniej sieci kontaktów prędzej czy później straci ona swój potencjał. Właściciele firm zwykle posiadają już szeroką sieć kontaktów, lecz mimo to często borykają się z problemem jej rozbudowania. Warto zadbać o sieć, ponieważ sukces w branży nie jest wprost proporcjonalny do liczby znajomych na LinkedIn. Dobrze dobrana sieć kontaktów to coś więcej niż baza osób, którym można zaoferować swoje usługi – to również partnerzy, do których można się zwrócić po radę czy wsparcie. Im bardziej różnorodna jest sieć przedsiębiorcy, tym więcej możliwości rozwoju może się przed nim otworzyć.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami