Co charakteryzuje ludzi odnoszących sukces w biznesie? Przede wszystkim kontakty. Niezależnie od tego, jak wartościowy jest produkt lub usługa, którą firma może zaoferować klientowi, bez odpowiedniej sieci kontaktów prędzej czy później straci ona swój potencjał. Właściciele firm zwykle posiadają już szeroką sieć kontaktów, lecz mimo to często borykają się z problemem jej rozbudowania. Warto zadbać o sieć, ponieważ sukces w branży nie jest wprost proporcjonalny do liczby znajomych na LinkedIn. Dobrze dobrana sieć kontaktów to coś więcej niż baza osób, którym można zaoferować swoje usługi – to również partnerzy, do których można się zwrócić po radę czy wsparcie. Im bardziej różnorodna jest sieć przedsiębiorcy, tym więcej możliwości rozwoju może się przed nim otworzyć.
A oto pięć wskazówek, w jaki sposób zdobyć i utrzymać kontakty biznesowe.
1. Świat biznesu poza biurem
Gdzie szukać realnych kontaktów biznesowych? Najlepiej tam, gdzie znajdzie się najwięcej osób zainteresowanych konkretnym produktem/branżą. Kluczem dostępu do wartościowej sieci kontaktów jest aktywne członkostwo w stowarzyszeniach biznesowych, izbach handlowych reprezentujących interesy konkretnych gałęzi gospodarczych, zrzeszających podmioty z danych branż. Członkostwo w stowarzyszeniu nie tylko pozwala na bezpośredni kontakt z przedsiębiorcami, ale również ułatwia rozwój biznesu w branży, np. poprzez uzyskanie ulg lub zaproszeń na konferencje branżowe.
2. Wyselekcjonowana baza danych
W jaki sposób zdobyć listę kontaktów? To proste, wystarczy kupić ją od wyspecjalizowanego dostawcy. Kluczem do wyboru najlepszych klientów na rynku B2B jest odpowiednie dopasowanie oferty do wyselekcjonowanych kryteriów, takich jak rodzaj działalności według PKD, wielkość firmy, zatrudnienie, wysokość obrotu oraz osoby kontaktowe. Odpowiednio dobrane dane umożliwiają szybszy kontakt z właściwymi podmiotami. Warto jednak pamiętać, że ceny dostawców mogą się znacząco różnić, dlatego przed rozpoczęciem współpracy należy poprosić o próbkę zawierającą, powiedzmy, dziesięć kontaktów. W krótkim czasie można ocenić ich wiarygodność, co pozwala zapobiec przykrym niespodziankom związanym z niezadowalającą jakością usługi.
3. Spotkania biznesowe
Dobrze dobrana baza to nie wszystko. Następnym krokiem do rozszerzenia sieci biznesowej jest bezpośredni kontakt z przedstawicielami interesujących przedsiębiorcę firm. Kluczem do sukcesu jest umówienie spotkania z osobą decyzyjną, reprezentującą najwyższy szczebel w przedsiębiorstwie. Warto pamiętać, że biegłość w prowadzeniu spotkań biznesowych jest sztuką wymagającą ciągłego doskonalenia. Wiele zależy od opanowania umiejętności konwersacji oraz zaciekawienia klienta. Aby prężnie rozwijać sieć kontaktów, należy uczestniczyć w 10–15 spotkaniach biznesowych tygodniowo. Niezwykle ważnym aspektem takich spotkań jest prośba o dalszą rekomendację. W ten sposób zwiększa się szanse na nowe spotkanie, które umówi się niejako samo. Ponadto warto korzystać z pomocy zaufanych klientów i dostawców. Dzięki ich poleceniu można znaleźć kolejnych potencjalnych odbiorców.