Sztuczna inteligencja: Cyfrowa przyszłość infrastruktury

Trójwymiarowe modele budynków, dróg, portów, zakładów produkcyjnych to nie tak odległa przyszłość. Pomagają zarządać, planować, remontować, a wszystko to dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, systemu BIM czy przetwarzaniu danych w chmurze.

Publikacja: 19.08.2022 07:23

Sztuczna inteligencja: Cyfrowa przyszłość infrastruktury

Foto: Adobe Stock

O wirtualizacji procesów budowlanych i zarządczych mówi się w Polsce już od pewnego czasu. Ale projektów i wdrożeń wciąż jest niewiele. Właśnie pojawił się jeden z bardziej przyszłościowych. Morski Port Gdynia rozpoczął wdrażanie platformy tzw. cyfrowego bliźniaka. Polega to na odwzorowaniu obiektu fizycznego z jego funkcjami w modelu trójwymiarowym. Może to być hotel, biurowiec albo jak w tym przypadku kompleks portowy lub terminal. Pozwala on zobaczyć w wirtualnym interfejsie 3D infrastrukturę, która ma być zarządzana.

– Bliźniaczy system portowy zapewnia cyfrową reprezentację aktualnych, historycznych i przyszłych konfiguracji zasobów infrastruktury wraz z informacjami o ich kondycji i wydajności. A obraz portu i dokumentacji w jednym miejscu pozwoli podjąć w porę działania zapobiegające awariom – np. aktualna i archiwalna wizualizacja dna przy nabrzeżach ułatwi wychwycenie powstawania wypłyceń lub przegłębień – opowiada prezes Morskiego Portu Gdynia, Jacek Sadaj.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja - jakie rodzi wyzwania prawne

Cyfrowy bliźniak umożliwia sprawne planowanie, analizy, centralizację danych, a aplikacja mobilna zdalny dostęp do danych, co przyspiesza realizację zadań i zarządzanie nimi poprzez cały cykl życia obiektu – od koncepcji poprzez fazę projektowania, realizacji oraz eksploatacji i utrzymania.

– To trend światowy, umożliwiający tworzenie modeli i projektowanie np. usług. Może zarządzać naprawami, zaopatrzeniem w paliwo, logistyką, poprawiać efektywność – mówi radczyni prawna Małgorzata Darowska, ekspertka ds. nowych technologii. – To przeniesienie w całości realnego świata w wirtualny. Możemy przyglądać się każdemu milimetrowi naszej infrastruktury, siedząc przy biurku, zamiast biegać po nabrzeżach. Możemy obserwować, jak różne zasoby ze sobą współdziałają, modelować różne rozwiązania. Daje to spektakularne możliwości zbierania i przetwarzania informacji na potrzeby firmy – mówi ekspertka.

Platforma wykorzystuje rozwiązania cloud computing, czyli chmurę obliczeniową – nowoczesną technologię IT służącą do przetwarzania i przechowywania danych. Dzięki wielopoziomowym zabezpieczeniom zapewnia ochronę informacji na poziomie rozwiązań stosowanych np. przez banki.

Umożliwia to przechowywanie historii obiektu m.in. projektu połączonego z okresowymi przeglądami stanu technicznego infrastruktury i cyfrowo odzwierciedla Książkę Obiektu Budowlanego. Jest dostosowana do potrzeb użytkownika, a także umożliwia rozbudowanie funkcjonalności o nowe moduły.

– To przyszłość, do której powoli, ale zmierzamy. Za jakiś czas stanie się normalnym narzędziem pracy nowoczesnych firm – ocenia mec. Darowska.

– Sądzę, że stanie się systemem obligatoryjnym. Dożyjemy takich czasów. Oby jak najszybciej – mówi Tomasz Latawiec, szef SIDIR.

Technologia oparta na symulacjach, modelach matematycznych, sztucznej inteligencji i Internecie Rzeczy, idealnie sprawdza się w firmach także produkcyjnych. Po raz pierwszy została użyta w 70. latach w USA, podczas misji Apollo 13, do sprowadzenia astronautów na Ziemię. Obsługa naziemna stworzyła adapter wymiany filtra dwutlenku węgla, który kosmonauci odtworzyli na statku.

W 2019 r. koncepcja ta znalazła się na liście dziesięciu strategicznych technologii, które znacząco pomagają usprawnić procesy decyzyjne.

O wirtualizacji procesów budowlanych i zarządczych mówi się w Polsce już od pewnego czasu. Ale projektów i wdrożeń wciąż jest niewiele. Właśnie pojawił się jeden z bardziej przyszłościowych. Morski Port Gdynia rozpoczął wdrażanie platformy tzw. cyfrowego bliźniaka. Polega to na odwzorowaniu obiektu fizycznego z jego funkcjami w modelu trójwymiarowym. Może to być hotel, biurowiec albo jak w tym przypadku kompleks portowy lub terminal. Pozwala on zobaczyć w wirtualnym interfejsie 3D infrastrukturę, która ma być zarządzana.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara