- sprzętu dla obsługi imprez masowych, w związku z organizacją tych imprez,
- prasy stanowiącej znaczną część ładunku lub dostępnej przestrzeni ładunkowej,
- przesyłek w działalności pocztowej stanowiących znaczną część ładunku lub dostępnej przestrzeni ładunkowej,
- towarów niebezpiecznych w ilościach, dla których wymagane jest oznakowanie pojazdu tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej (ADR),
- betonu oraz pomp do jego tłoczenia,
- odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych,
- towarów wyładowanych z wagonów na stacji kolejowej w promieniu 50 km od tej stacji.
Będą to także pojazdy służące:
- przy budowie i utrzymaniu dróg i mostów,
- skupowi mleka, zbóż lub zwierząt,
- bezpośredniemu zaopatrzeniu statków morskich w paliwo, materiały olejowe, olej smarowy, części zamienne i wodę pitną,
- niezbędnemu utrzymaniu ciągłości cyklu produkcyjnego lub świadczeniu usług przedsiębiorstwa pracującego w ruchu ciągłym,
- bezpłatnym medycznym badaniom profilaktycznym, również jeśli są puste, w drodze po ładunek lub w drodze powrotnej po rozładunku,
- w transporcie kombinowanym.
Wyjątki przewidziano też dla pojazdów wolnobieżnych, używanych przy pracach rolnych i ciągników rolniczych, pojazdów powracających z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego oraz będących w drodze do odbiorcy transportowanego ładunku, jeśli ma on siedzibę w Polsce. Tych ograniczeń w ruchu nie stosuje się także do pojazdów, które wjechały do Polski poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu, w promieniu 50 km od miejsca przekroczenia granicy oraz oczekujących na granicy na wyjazd od nas.
UWAGA!
Dodatkowe ograniczenia w ruchu może ponadto wprowadzić zarządca drogi, czyli GDDKiA, zarządy województw i związków metropolitalnych, zarządy powiatów, względnie wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast (art. 19 ust. 2 i 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 460 ze zm.).
Do zadań zarządcy należy m.in. przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez użytkowników (art. 20 pkt 12 ustawy) i w tym celu ma on prawo wprowadzić ograniczenia lub zamykać drogi i drogowe obiekty inżynierskie dla ruchu i wyznaczyć objazdy, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa lub mienia (art. 20 pkt 14 ustawy). W efekcie okresowo bywa ograniczany ruch lub zamykane drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne, np. w związku z upałami i zagrożenia koleinowaniem dróg przez najcięższe pojazdy.
Sezon urlopowy
W każdym roku pracownik musi skorzystać z co najmniej jednego odcinka urlopu wypoczynkowego, obejmującego 14 kolejnych dni kalendarzowych (art. 162 k.p.). To wariant minimum, gdyż w zamyśle ustawodawcy urlop powinien być nieprzerwany (art. 152 § 1 k.p.). Najlepiej więc, aby obejmował pełne 20 lub 26 dni, do których kierowca ma prawo, wyłączając najwyżej cztery dni na żądanie.
Problem w tym, że większość pracowników woli brać urlopy latem, co u kierowców pojazdów powyżej 12 ton prowadzi do kumulacji okoliczności utrudniających planowanie ich czasu pracy. Pracodawca musi zatem pamiętać, że wystąpienie etatowca z wnioskiem o urlop wypoczynkowy nie jest dla niego wiążące. Udzielając urlopu, szef bierze też pod uwagę konieczność zapewnienia normalnego toku pracy (art. 163 § 1 k.p.). Może więc negocjować z pracownikiem termin i liczbę wybieranych wolnych dni. Ponadto wniosek o urlop nie jest podstawą do zmiany rozkładu kierowcy i zaplanowania mu w czasie wypoczynku samych ośmiogodzinnych dniówek. Możliwość przeliczania urlopu na godziny powoduje, że jego udzielenie nie przysparza problemów, niezależnie od stosowanego systemu i rozkładu.
PRZYKŁAD
Kierowca zatrudniony w równoważnym czasie pracy wnioskował o urlop od 27 czerwca do 10 lipca 2016 r. W tym czasie pracodawca zaplanował dla niego trzy kursy, każdy obejmuje trzy dni pracy po 12 godzin. Nie jest to problemem przy udzielaniu urlopu oraz ustalaniu stopnia jego wykorzystania. Urlopu udziela się na dni pracy zgodnie z rozkładem, w wymiarze godzinowym odpowiadającym dobowemu wymiarowi czasu pracy pracownika. W efekcie udzielenia dziewięciu dni urlopu, każdy w wymiarze 12 godzin kierowca wykorzysta 108 godzin z puli 160 (jeśli ma prawo do 20 dni wakacji rocznie) lub z 208 godzin (gdy dłuższy staż urlopowy uprawnia go do 26 dni wypoczynku w roku).
Autor jest prawnikiem, byłym pracownikiem PIP
Mleko w ruchu
Znaczącym wyjątkiem są przewozy artykułów szybko psujących się i środków spożywczych obejmujące transport:
- mięsa i podrobów jadalnych,
- ryb i skorupiaków (w tym mięczaki i inne bezkręgowce wodne),
- produktów mleczarskich, w szczególności: jogurtów, kefirów, śmietany, mleka spożywczego, twarogów, serów dojrzewających, masła i lodów,
- jaj ptasich i mas jajecznych,
- kwiatów ciętych, doniczkowych oraz darni rolowanej,
- warzyw, grzybów i owoców świeżych oraz mrożonych,
- zbóż i surowców rolnych służących do produkcji żywności, pasz i tłuszczów roślinnych,
- produktów przemysłu młynarskiego, w szczególności: mąk, kasz, grysików i granulek zbożowych,
- tłuszczów i olejów pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego,
- przetworów spożywczych, w szczególności z mięsa, drobiu, ryb oraz z warzyw i owoców,
- cukru i wyrobów cukierniczych,
- przetworów ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka w proszku oraz pieczywa cukierniczego,
- napojów bezalkoholowych,
- pozostałości i odpadów przemysłu spożywczego, gotowych pasz dla zwierząt,
- buraków cukrowych, ziemniaków,
- drożdży piekarskich prasowanych i w formie mleczka drożdżowego oraz
- podłoża uprawowego pieczarek.