Czas pracy kierowców: jak planować przewóz latem

Próby obejścia zakazu ruchu i polecanie kierowcom zadań w godzinach wieczornych i nocnych w miesiącach wakacyjnych nie przyniesie oczekiwanych efektów. Szofer łatwo wpadnie w pułapkę pory nocnej.

Aktualizacja: 14.07.2016 08:17 Publikacja: 14.07.2016 07:30

Czas pracy kierowców: jak planować przewóz latem

Foto: 123RF

W wakacje zaostrzają się zasady wykonywania przewozów pojazdami i zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) przekraczającej 12 ton. Między ostatnim piątkiem czerwca (24 czerwca 2016 r.) a ostatnią niedzielą poprzedzającą rozpoczęcie roku szkolnego (28 sierpnia), kierowcy takich samochodów muszą spodziewać się dodatkowych ograniczeń w ruchu.

Problem w tym, że sezon letni to dla wielu pracowników, szczególnie wychowujących dzieci w wieku szkolnym, wymarzony okres wypoczynku, co dodatkowo komplikuje planowanie ich czasu pracy. Próby obejścia zakazu ruchu i polecanie kierowcom zadań w godzinach wieczornych i nocnych nie przynoszą wtedy oczekiwanych efektów. Szofer łatwo może wpaść w pułapkę pory nocnej, służącej ustalaniu czasu pracy. To zaś zmniejsza jego czas pracy w dobie do 10 godzin, co w ocenie Państwowej Inspekcji Pracy obejmuje też nadgodziny.

Ograniczenie to jest szczególnie dotkliwe dla szoferów pracujących w najpopularniejszym przy przewozach towarowych równoważnym czasie pracy. Może się bowiem wiązać z koniecznością skrócenia dniówki planowanej na 12 godzin.

Jakby tego było mało, dodatkowe ograniczenia, szczególnie w ruchu najcięższych pojazdów, mogą wprowadzić Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zarządy województw i związków metropolitalnych, zarządy powiatów, wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast.

Mniej jazd

Okresowe ograniczenia dla tirów o ponad 12 tonach służą ochronie dróg przed zniszczeniem oraz zapewnieniu bezpieczeństwa w czasie zwiększonego wakacyjnego natężenia podróży aut osobowych (art. 10 ust. 11 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 1137 ze zm.). Drugi z tych celów jest realizowany przez cały rok, gdyż zakaz ruchu pojazdów powyżej 12 ton funkcjonuje w dni ustawowo wolne od pracy na drogach całego kraju. Obowiązuje od godziny 8 do 22:

- 1 stycznia – Nowy Rok,

- pierwszego dnia Wielkiej Nocy,

- drugiego dnia Wielkiej Nocy,

- 1 maja – Święto Państwowe,

- 3 maja – Święto Narodowe Trzeciego Maja,

- pierwszego dnia Zielonych Świątek,

- w Boże Ciało,

- 15 sierpnia – Wniebowzięcie NMP,

- 1 listopada – Wszystkich Świętych.

- 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości,

- 25 grudnia – pierwszy dzień Bożego Narodzenia,

- 26 grudnia – drugi dzień Bożego Narodzenia.

Dodatkowo ustawodawca zakazał ruchu tych pojazdów i ich zespołów na drogach od godz. 18 do 22 w dniu poprzedzającym dziewięć spośród tych 11 świąt. Wyłączył jedynie Nowy Rok oraz oba dni Bożego Narodzenia (§ 2 pkt 1 rozporządzenia ministra transportu z 21 lipca 2007 r. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach, tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 839; dalej: rozporządzenie).

Z wymienionych świąt tylko jedno – 15 sierpnia przypada w okresie letnim. Z drugiej strony dodatkowe ograniczenia, uzasadnione wzmożonym ruchem osobowym i troską o stan dróg, poważnie utrudniają zaplanowanie kierowcom czasu pracy.

W weekendy bez tirów

Między 24 czerwca a 28 sierpnia 2016 r. ruch pojazdów powyżej 12 ton dmc, z wyłączeniem autobusów, jest ograniczony przez wszystkie weekendy (§ 2 pkt 2 rozporządzenia). Zakaz ich poruszania się obowiązuje:

- od 18 do 22 we wszystkie piątki,

- od 8 do 14 w soboty oraz

- od 8 do 22 w niedziele przypadające w tym okresie.

Samo to rodzi problemy z ustaleniem czasu pracy tych kierowców, gdyż optymalnym rozwiązaniem jest kończenie przez nich zadań przewozowych w piątki przed 18 i zapewnienie im wolnych weekendów. Nie będzie to jednak możliwe w każdym przypadku. Planowanie transportu w weekendy, szczególnie w piątki i niedziele może wiązać się z wykonywaniem przez szofera zadań w czterogodzinnej porze nocnej ustalanej przez pracodawcę z przedziału między północą a 7 rano (art. 2 ust. 6a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 1155 ze zm.; dalej: ustawa).

Większość firm decyduje się ustawić porę nocną od północy do 4 lub od 1 do 5, aby polecanie pracy w tym zakresie zdarzało się sporadycznie. Wszystko dlatego, że nawet kilka minut aktywności w trakcie trwania pory nocnej ogranicza czas pracy kierowcy do 10 godzin w dobie (art. 21 ustawy). To też niezwykłe utrudnienie u prowadzących w systemie równoważnym. Niewykluczone, że zmusi do zmiany planu pracy, jeśli przewidywał on np. 12 godzin.

PRZYKŁAD

Kierowca zatrudniony w systemie równoważnym miał rozpocząć przewóz pojazdem o dmc 16 ton w sobotę 25 czerwca o godz. 14. Plan zakładał maksymalne wykorzystanie czasu pracy, czyli wykonywanie zadań przez 12 godzin. Ponieważ pracodawca ustalił porę nocną służącą ustalaniu czasu pracy od północy do 4, nie będzie możliwa realizacja tego planu. O 24 w sobotę kierowca będzie w pracy od 10 godzin, z czego 1 godz. 15 min. to dyżur niewliczany do czasu pracy, a osiem godzin 45 min. to czas pracy. W efekcie najdalej o 1.15 w niedzielę kierowca musi rozpocząć odpoczynek dobowy, aby nie naruszyć art. 21 ustawy. Ponieważ szofer podjął zadania w porze nocnej, realizacja pierwotnego planu oznaczałaby złamanie przepisów o czasie pracy, za które inspektor mógłby ukarać pracodawcę mandatem. Nawet przy zaplanowaniu ośmiu godzin pracy, wejście w porę nocną jest problemem, gdyż ogranicza do maksymalnie dwóch liczbę nadgodzin, które można polecić kierowcy w tej dobie.

Kto bez zakazów

Nie każdy przewoźnik musi unikać planowania kierowcom pracy w letnie weekendy. Przepisy przewidują wyjątki. Dotyczą one nie tylko pojazdów należących do służb takich jak policja, Straż Graniczna, Biuro Ochrony Rządu lub np. jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz biorących udział w akcjach ratowniczych, humanitarnych, usuwaniu skutków klęsk żywiołowych czy awarii.

Osobną grupą są bowiem pojazdy używane do przewozu:

- artykułów szybko psujących się i środków spożywczych, stanowiących znaczną część ładunku lub dostępnej przestrzeni ładunkowej >patrz ramka,

- żywych zwierząt,

- lekarstw i środków medycznych,

- sprzętu transmisyjnego stacji radiowych i telewizyjnych,

- sprzętu dla obsługi imprez masowych, w związku z organizacją tych imprez,

- prasy stanowiącej znaczną część ładunku lub dostępnej przestrzeni ładunkowej,

- przesyłek w działalności pocztowej stanowiących znaczną część ładunku lub dostępnej przestrzeni ładunkowej,

- towarów niebezpiecznych w ilościach, dla których wymagane jest oznakowanie pojazdu tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej (ADR),

- betonu oraz pomp do jego tłoczenia,

- odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych,

- towarów wyładowanych z wagonów na stacji kolejowej w promieniu 50 km od tej stacji.

Będą to także pojazdy służące:

- przy budowie i utrzymaniu dróg i mostów,

- skupowi mleka, zbóż lub zwierząt,

- bezpośredniemu zaopatrzeniu statków morskich w paliwo, materiały olejowe, olej smarowy, części zamienne i wodę pitną,

- niezbędnemu utrzymaniu ciągłości cyklu produkcyjnego lub świadczeniu usług przedsiębiorstwa pracującego w ruchu ciągłym,

- bezpłatnym medycznym badaniom profilaktycznym, również jeśli są puste, w drodze po ładunek lub w drodze powrotnej po rozładunku,

- w transporcie kombinowanym.

Wyjątki przewidziano też dla pojazdów wolnobieżnych, używanych przy pracach rolnych i ciągników rolniczych, pojazdów powracających z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego oraz będących w drodze do odbiorcy transportowanego ładunku, jeśli ma on siedzibę w Polsce. Tych ograniczeń w ruchu nie stosuje się także do pojazdów, które wjechały do Polski poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu, w promieniu 50 km od miejsca przekroczenia granicy oraz oczekujących na granicy na wyjazd od nas.

UWAGA!

Dodatkowe ograniczenia w ruchu może ponadto wprowadzić zarządca drogi, czyli GDDKiA, zarządy województw i związków metropolitalnych, zarządy powiatów, względnie wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast (art. 19 ust. 2 i 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 460 ze zm.).

Do zadań zarządcy należy m.in. przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez użytkowników (art. 20 pkt 12 ustawy) i w tym celu ma on prawo wprowadzić ograniczenia lub zamykać drogi i drogowe obiekty inżynierskie dla ruchu i wyznaczyć objazdy, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa lub mienia (art. 20 pkt 14 ustawy). W efekcie okresowo bywa ograniczany ruch lub zamykane drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne, np. w związku z upałami i zagrożenia koleinowaniem dróg przez najcięższe pojazdy.

Sezon urlopowy

W każdym roku pracownik musi skorzystać z co najmniej jednego odcinka urlopu wypoczynkowego, obejmującego 14 kolejnych dni kalendarzowych (art. 162 k.p.). To wariant minimum, gdyż w zamyśle ustawodawcy urlop powinien być nieprzerwany (art. 152 § 1 k.p.). Najlepiej więc, aby obejmował pełne 20 lub 26 dni, do których kierowca ma prawo, wyłączając najwyżej cztery dni na żądanie.

Problem w tym, że większość pracowników woli brać urlopy latem, co u kierowców pojazdów powyżej 12 ton prowadzi do kumulacji okoliczności utrudniających planowanie ich czasu pracy. Pracodawca musi zatem pamiętać, że wystąpienie etatowca z wnioskiem o urlop wypoczynkowy nie jest dla niego wiążące. Udzielając urlopu, szef bierze też pod uwagę konieczność zapewnienia normalnego toku pracy (art. 163 § 1 k.p.). Może więc negocjować z pracownikiem termin i liczbę wybieranych wolnych dni. Ponadto wniosek o urlop nie jest podstawą do zmiany rozkładu kierowcy i zaplanowania mu w czasie wypoczynku samych ośmiogodzinnych dniówek. Możliwość przeliczania urlopu na godziny powoduje, że jego udzielenie nie przysparza problemów, niezależnie od stosowanego systemu i rozkładu.

PRZYKŁAD

Kierowca zatrudniony w równoważnym czasie pracy wnioskował o urlop od 27 czerwca do 10 lipca 2016 r. W tym czasie pracodawca zaplanował dla niego trzy kursy, każdy obejmuje trzy dni pracy po 12 godzin. Nie jest to problemem przy udzielaniu urlopu oraz ustalaniu stopnia jego wykorzystania. Urlopu udziela się na dni pracy zgodnie z rozkładem, w wymiarze godzinowym odpowiadającym dobowemu wymiarowi czasu pracy pracownika. W efekcie udzielenia dziewięciu dni urlopu, każdy w wymiarze 12 godzin kierowca wykorzysta 108 godzin z puli 160 (jeśli ma prawo do 20 dni wakacji rocznie) lub z 208 godzin (gdy dłuższy staż urlopowy uprawnia go do 26 dni wypoczynku w roku).

Autor jest prawnikiem, byłym pracownikiem PIP

Mleko w ruchu

Znaczącym wyjątkiem są przewozy artykułów szybko psujących się i środków spożywczych obejmujące transport:

- mięsa i podrobów jadalnych,

- ryb i skorupiaków (w tym mięczaki i inne bezkręgowce wodne),

- produktów mleczarskich, w szczególności: jogurtów, kefirów, śmietany, mleka spożywczego, twarogów, serów dojrzewających, masła i lodów,

- jaj ptasich i mas jajecznych,

- kwiatów ciętych, doniczkowych oraz darni rolowanej,

- warzyw, grzybów i owoców świeżych oraz mrożonych,

- zbóż i surowców rolnych służących do produkcji żywności, pasz i tłuszczów roślinnych,

- produktów przemysłu młynarskiego, w szczególności: mąk, kasz, grysików i granulek zbożowych,

- tłuszczów i olejów pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego,

- przetworów spożywczych, w szczególności z mięsa, drobiu, ryb oraz z warzyw i owoców,

- cukru i wyrobów cukierniczych,

- przetworów ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka w proszku oraz pieczywa cukierniczego,

- napojów bezalkoholowych,

- pozostałości i odpadów przemysłu spożywczego, gotowych pasz dla zwierząt,

- buraków cukrowych, ziemniaków,

- drożdży piekarskich prasowanych i w formie mleczka drożdżowego oraz

- podłoża uprawowego pieczarek.

W wakacje zaostrzają się zasady wykonywania przewozów pojazdami i zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) przekraczającej 12 ton. Między ostatnim piątkiem czerwca (24 czerwca 2016 r.) a ostatnią niedzielą poprzedzającą rozpoczęcie roku szkolnego (28 sierpnia), kierowcy takich samochodów muszą spodziewać się dodatkowych ograniczeń w ruchu.

Problem w tym, że sezon letni to dla wielu pracowników, szczególnie wychowujących dzieci w wieku szkolnym, wymarzony okres wypoczynku, co dodatkowo komplikuje planowanie ich czasu pracy. Próby obejścia zakazu ruchu i polecanie kierowcom zadań w godzinach wieczornych i nocnych nie przynoszą wtedy oczekiwanych efektów. Szofer łatwo może wpaść w pułapkę pory nocnej, służącej ustalaniu czasu pracy. To zaś zmniejsza jego czas pracy w dobie do 10 godzin, co w ocenie Państwowej Inspekcji Pracy obejmuje też nadgodziny.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara