Termin odpowiednio: dla postępowań unijnych – dziesięciodniowy, dla postępowań krajowych – pięciodniowy, biegnie od dnia przekazania przez zamawiającego informacji o czynności stanowiącej podstawę do wniesienia odwołania, w sposób określony w art. 185 ust. 5 PZP, tj. przy pomocy środków komunikacji elektronicznej. Natomiast w przypadku powiadomienia wykonawcy o tej czynności w inny sposób, np. w formie pisemnej – obowiązują terminy dłuższe.
Wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy
Z punktu widzenia zamawiającego, warto zwrócić uwagę na zmieniony art. 183 ust. 6 PZP, w którym wyjaśniono w jaki sposób zamawiający może złożyć wniosek o uchylenie zakazu zawarcia umowy. Wcześniejszy przepis przewidywał, iż wniosek może zostać złożony w formie pisemnej, faksem lub drogą elektroniczną. Obecnie ustawodawca wyraźnie podkreśla, iż zamawiający ma obowiązek doręczenia tego wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego, w rozumieniu ustawy z 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe, posłańca, osobiście albo w postaci elektronicznej, podpisanego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub równoważnego środka, spełniającego wymagania dla tego rodzaju podpisu. Nie będzie zatem skuteczny wniosek, który zostanie przesłany do Krajowej Izby Odwoławczej drogą mailową lub faksem.
Liczenie terminów
Należy też zwrócić uwagę na dodany ust. 8 w art. 185 PZP, który stanowi, że: „jeżeli koniec terminu do dokonania czynności przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego po dniu lub dniach wolnych od pracy" (takie same brzmienie otrzymał art. 14 ust. 2 noweli). W konsekwencji w przypadku, gdy termin do wniesienia odwołania będzie wypadał w sobotę, wykonawca zyska dwa dodatkowe dni na dopracowanie odwołania. Przepis ten jest znaczący, ponieważ dotychczas można było spotkać się z dwoma rozbieżnymi stanowiskami, które powodowały, że wykonawcy z ostrożności „rezygnowali" z tych dwóch dodatkowych dni. Jedno z nich prezentowane było w orzecznictwie zarówno Krajowej Izby Odwoławczej, jak i sądów powszechnych, z którego wynikało, iż sobota nie jest dniem wolnym od pracy – w rozumieniu art. 155 Kodeksu cywilnego. Dlatego też jeżeli termin do dokonania czynności, np. wniesienia odwołania wypadał w sobotę, wówczas czynności ta powinna była zostać dokonana w dniu poprzedzającym (zob. wyrok KIO z 4 maja 2015 r., sygn. Akt KIO 818/15; wyrok KIO z 13 maja 2015 r., sygn. akt KIO 910/15, wyrok Sądu Okręgowego w Nowym Sączu z 15 lipca 2015r., sygn. akt. III Ca 375/15). Natomiast reprezentantem odmiennego podejścia był Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, który w ślad za unijnym rozporządzeniem Rady (EWG, EURATOM) z 1971 r. (nr 1182/71) twierdził, iż sobotę należy traktować za dzień wolny od pracy. Obecnie sytuacja ta została rozstrzygnięta.
Uwzględnienie zarzutów w części
Kolejną ważną zmianą jest możliwość uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w części. Dotychczasowy art. 186 ust. 2 PZP przewidywał uwzględnienie zarzutów jedynie w całości, co nie raz nastręczało zamawiającym wielu problemów, w sytuacji, gdy częściowo zgadzał się z przedstawionymi zarzutami. Zgodnie z ust. 3 wskazanego artykuły, uczestnik postępowania, który przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, miał możliwość wniesienia sprzeciwu jedynie w sytuacji uwzględnienia całości zarzutów przez zamawiającego – obecnie ma również możliwość sprzeciwienia się w przypadku uwzględnienia jedynie części tych zarzutów.
Konsekwencją powyższego jest po pierwsze to, iż Krajowa Izba Odwoławcza będzie miała możliwość umorzenia postępowania na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz innych uczestników postępowania odwoławczego, jeżeli wykonawca przystępujący po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów lub jeżeli nikt nie zgłosił przystąpienia po stronie zamawiającego. W takim przypadku zamawiający będzie obowiązany dokonać czynności zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów.