Dłużnicy zagrożeni niewypłacalnością oraz ci, dla których niewypłacalność stała się faktem mogą, w celu ratowania przedsiębiorstwa, odwołać się do jednego z czterech trybów postępowania restrukturyzacyjnego, jakie wprowadza ustawa Prawo restrukturyzacyjne. Niezależnie od tego, który tryb zdecydują się wybrać, nie unikną obowiązku przygotowania planu restrukturyzacyjnego. Podstawowym celem planu jest przedstawienie bieżącej sytuacji ekonomicznej i płynnościowej przedsiębiorstwa dłużnika oraz perspektyw wyjścia z impasu. Plan restrukturyzacyjny jest zatem najważniejszym dokumentem finansowym przygotowywanym w trakcie postępowania, który jest punktem odniesienia oceny możliwości płatniczych dłużnika i tym samym – realności propozycji układowych przez niego składanych.
Jaka struktura i kto odpowiada
Prawo restrukturyzacyjne, jako pierwszy akt prawny w Polsce, zdefiniowało elementy składowe planu restrukturyzacyjnego, wskazując na minimalny zakres informacji, jakie powinny być w nim zawarte. Ponadto, dokonano rozróżnienia pomiędzy wstępnym planem restrukturyzacyjnym (zgodnie z art. 9 ustawy), który załącza się już na etapie składania wniosku restrukturyzacyjnego, oraz planem właściwym (art. 10), który powstaje w fazie początkowej postępowania, a proces jego przygotowania przebiega równolegle z procesem tworzenia spisu wierzytelności.
Co do zasady obowiązek przygotowania planu restrukturyzacyjnego spoczywa na doradcy restrukturyzacyjnym, który w zależności od trybu postępowania pełni w nim jedną z trzech ról, tj. nadzorcy układu (w postępowaniu o zatwierdzenie układu), nadzorcy sądowego (w przyspieszonym postępowaniu układowym i postępowaniu układowym) lub zarządcy (w postępowaniu sanacyjnym). Biorąc pod uwagę, stopień złożoności restrukturyzowanego biznesu, jego wielkość oraz inne czynniki, w uzasadnionych przypadkach przygotowanie planu restrukturyzacyjnego może zostać zlecone osobom trzecim, za zgodą sędziego-komisarza.
Trzy elementy
Wstępny plan restrukturyzacyjny („WPR") przygotowany zgodnie z ustawą powinien zawierać co najmniej trzy elementy:
* analizę przyczyn trudnej sytuacji ekonomicznej dłużnika;