Na 24 listopada 2016 r. wyznaczono długo wyczekiwaną przez przedsiębiorców transportowych rozprawę przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawie K 11/15. Dotyczy ona kwestii spędzającej od ponad dwóch lat sen z powiek właścicielom firm transportowych. Trybunał Konstytucyjny zajmie się oceną konstytucyjności przepisów o ryczałtach za noclegi kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe.
Tło sprawy
Uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 12 czerwca 2014 r. (II PZP 1/14) spowodowała, że do sądów trafiła masa pozwów wobec firm transportowych o wypłatę zaległych ryczałtów za noclegi. Z uchwały tej wynika bowiem, że kierowcy samochodu ciężarowego mają prawo do dodatkowego świadczenia – ryczałtu za noclegi w podróży służbowej, nawet jeśli zapewniono im warunki do spania w kabinie pojazdu. Uprawnienie do takiego świadczenia SN wyprowadził z przepisów regulujących wypłatę należności z tytułu delegacji, ale skierowanych do pracodawców z państwowej sfery budżetowej i ich pracowników. Wiele sądów orzekających w tego rodzaju sprawach, uznając autorytet Sądu Najwyższego, podziela tezy tej uchwały i zasądza od przedsiębiorców wysokie kwoty na rzecz kierowców.
W odpowiedzi na to orzeczenie SN na początku 2015 r. Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska skierował do TK wniosek o zbadanie konstytucyjności przepisów, na mocy których ryczałty za noclegi miałyby być wypłacane odbywającym podróże służbowe kierowcom zatrudnionym u pracodawców spoza państwowej sfery budżetowej. We wniosku zakwestionowano art. 775 § 2, § 3 i § 5 kodeksu pracy oraz przepisy rozporządzeń ministra pracy o należnościach za podróże służbowe (aktualnego i poprzedniego) w zakresie, w jakim miałyby one być stosowane do kierowców wykonujących transport drogowy (na podstawie art. 21a ustawy o czasie pracy kierowców). W ocenie wnioskodawcy (i pracodawców – firm transportowych) przepisy te naruszają przede wszystkim konstytucyjną wolność prowadzenia działalności gospodarczej i zasadę równości wobec prawa. Ponadto zarzuca się im brak precyzyjności, co przeczy zasadzie zaufania do państwa i pewności prawa.
Od wyroku Trybunału Konstytucyjnego w tej sprawie może zależeć rozstrzygniecie sporów sądowych z udziałem wielu firm. Będzie on miał szczególne znaczenie dla tych spraw, w których sądy zawiesiły postępowanie do czasu wydania wyroku TK. W ten sposób sądy wskazały niejako, że ich rozstrzygnięcie zależy od wyniku oceny konstytucyjności przepisów.
Możliwe scenariusze
Jakie mogą być rozstrzygnięcia Trybunału i jak to wpłynie na sytuację firm transportowych toczących spory z kierowcami?