Pomimo, że ustawa Prawo zamówień publicznych (PZP) ma już ponad 13 lat, przetargi organizowane na jej podstawie wciąż kojarzą się głównie ze skomplikowanymi procedurami formalnymi bez gwarancji ich pomyślnego przejścia, a co dopiero zdobyciem kontraktu. Wciąż silne jest też przeświadczenie, że specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ) została już ukształtowana zanim przetarg formalnie został ogłoszony, a procedura musi zostać zachowana z obawy przed ewentualną kontrolą.
To tylko niektóre z powodów, dla których wiele z firm obawia się wystartowania w przetargach wszczynanych na podstawie ustawy PZP. Walka o publiczne kontrakty to jedna z alternatyw pozyskania nowych klientów. Co istotne, rynek zamówień publicznych ocenia się na ok. 140 mld złotych rocznie, więc warto spróbować. Wykonawcy w walce o zamówienia publiczne mają wiele bezpłatnych instrumentów prawnych, o których często zapominają albo po prostu nie wiedzą. Warto je więc bliżej przypomnieć i zachęcić do korzystania z nich.
Wstępne rozeznanie
Często zamawiający zamierza dokonać zakupu określonych produktów, ale szczegółów technicznych chciałby dowiedzieć się „z rynku" od wykonawców czy ekspertów. W tym celu ustawa PZP pozwala ogłosić dialog techniczny czyli takie wstępne rozeznanie rynku, w których wykonawcy prezentują oferowane przez siebie rozwiązania. Niestety, dialog techniczny ogłaszany jest stosunkowo rzadko w Polsce. Zamawiający informację o dialogu technicznym i jego przedmiocie publikuje na stronie internetowej. Wykonawcy mogą zgłosić swój akces w dialogu, chociaż sam udział może być obwarowany spełnieniem określonych w ogłoszeniu o dialogu warunków na przykład przedstawieniem referencji od innych klientów.
Efektem dialogu może być wszczęcie później właściwego przetargu. W ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający publikuje wówczas informację o przeprowadzonym dialogu technicznym. Sam udział w dialogu nie oznacza, że wykonawca automatycznie nie może później wystartować w przetargu. Zamawiający musi bowiem poinformować wykonawców jakie informacje uzyskał i przekazał mu wykonawca podczas dialogu technicznego. Oczywiście zarzutów konkurencji uniknąć się nie da, więc wykonawca również powinien być przygotowany do obrony swojej oferty.
Wniosek o wyjaśnienie
Kolejną z form dozwolonego ustawą PZP wpływania na treść SIWZ jest wniosek o wyjaśnienie jego treści zwany powszechnie „pytaniami do SIWZ". W niektórych branżach np. w medycznej, IT czy budowlanej, to podstawowy środek komunikacji wykonawców z zamawiającym. Chociaż zadawanie pytań do SIWZ stanowi uprawnienie wykonawcy, to w razie powstania wątpliwości/ braku wiedzy o elementach SIWZ wykonawca ma obowiązek ich zadania. Niezadanie pytań w takiej sytuacji może świadczyć o niedochowaniu należytej staranności przez wykonawcę, na co wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 5 czerwca 2014 r., sygn. akt: IV CSK 626/13.