Obowiązujące od ponad roku regulacje ustawy z 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług wprowadziły wiele nowych obowiązków dla pracodawców delegujących do Polski pracowników z zagranicy (dalej: ustawa).
Przewidziane ustawą uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy oraz formuły jej współpracy z właściwymi organami kontrolnymi w innych państwach członkowskich sprawiają, iż organ ten podejmuje szereg działań kontrolnych w tym obszarze, i to zarówno wobec pracodawców zagranicznych delegujących pracowników do Polski, jak i polskich pracodawców, którzy wysyłają pracowników poza granicę.
Opublikowane w ostatnim czasie sprawozdanie z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2016 r. stanowi ciekawą lekturę na temat działań kontrolnych tej instytucji oraz zidentyfikowanych przypadków nieprawidłowości w działaniach pracodawców w tym zakresie.
Polscy pracodawcy...
Przypomnijmy, że ustawa implementowała Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/67/UE z 15 maja 2014 r. w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, zmieniającą rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (dalej: rozporządzenie w sprawie IMI).
Jednym z kluczowych założeń tej dyrektywy było wprowadzenie rozwiązań pozwalających instytucjom kontrolującym pracodawców w poszczególnych krajach członkowskich na sprawną współpracę – m.in. poprzez wymianę informacji, wspieranie się w działaniach kontrolnych i egzekucji kar nałożonych na pracodawców delegujących.