Firmy, szczególnie wchodzące w skład zagranicznych koncernów, mają narzucane odgórnie kodeksy etyki i związane z nimi procedury postępowania. W zasadzie te zapisy zwykle są wprowadzane jedynie po przetłumaczeniu na język polski. Tylko nieliczni pracodawcy mają możliwość realnego dopasowania tych zasad do swojej krajowej organizacji. Tymczasem przed przyjęciem takiej procedury warto się zastanowić, czy jej poszczególne postanowienia będą zgodne z polskim prawem. Istotne jest bowiem, żeby nie naruszały nie tylko przepisów kodeksu pracy, ale również zapisów ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 922).
Konflikt interesów
Wśród najczęściej spotykanych zasad zapisywanych w kodeksach etyki jest nakaz unikania konfliktów interesów w firmie. Konfliktów pomiędzy dobrem całej firmy a poszczególnych zatrudnionych. Zadaniem pracownika, który dba o interesy pracodawcy, jest bowiem kierowanie się dobrem przedsiębiorstwa przy wykonywanych obowiązkach. Przeciwieństwem jest chęć osiągnięcia osobistych korzyści z wykonywanego zadania.
Z konfliktem interesów mamy do czynienia, gdy finansowe bądź osobiste zależności niewłaściwie wpływają na wykonywanie przez zatrudnionego służbowych zadań. Zasada ta zapisana jest również w przepisach kodeksu pracy. Zgodnie z art. 100 § 2 pkt 4 pracownik jest obowiązany w szczególności dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Przepis ten nakazuje właściwe wykonywanie obowiązków polegających na dbaniu o dobre interesy pracodawcy, a co najmniej na unikaniu działań, które w nie godzą, oraz na niewykorzystywaniu pozycji wynikającej z zatrudnienia u pracodawcy dla załatwienia prywatnych interesów (tak też Sąd Najwyższy w wyroku z 5 września 1997 r., I PKN 223/97). Jak z tego wynika, pracownik z mocy ustawy jest obowiązany do lojalnego postępowania względem swojego pracodawcy.
Kwestia priorytetów
Nie ulega wątpliwości, że w niektórych sytuacjach pozostawanie zatrudnionego w bliskich relacjach z innymi pracownikami firmy może skutkować w przyszłości konfliktem interesów, a w konsekwencji negatywnie wpływać na działalność pracodawcy. Dbanie o dobro członków swojej rodziny jest bowiem rzeczą oczywistą i naturalną.
Najczęstszym przykładem w praktyce jest faworyzowanie w pracy swoich krewnych. Przykładowo takim osobom mogą być chętniej przyznawane różnego rodzaju nagrody, premie czy inne dodatki do wynagrodzenia. Istnieje skłonność do ułatwiania, w porównaniu z innymi podwładnymi, rozwoju zawodowego, poprzez finansowanie różnego rodzaju szkoleń, wyjazdów, czy nawet zapewnienie szybszej ścieżki awansu. Zdarza się również, że pomoc spokrewnionego przełożonego skutkuje otrzymywaniem łatwiejszych bądź bardziej intratnych zleceń, ciekawszych projektów. Aby temu zapobiegać, procedury wprowadzane w firmach przewidują konieczność zbierania oświadczeń od zatrudnionych o ich związkach z innymi podwładnymi.