Dla programów operacyjnych rok 2018 będzie nie tylko rokiem przyspieszenia, jeśli chodzi o wybór projektów do dofinansowania, ale także czasem intensywnej współpracy z beneficjentami na rzecz zakończenia projektów.
Zasady funkcjonowania ram i rezerwy wykonania dla programów operacyjnych zostały przygotowane w oparciu o przepisy rozporządzenia ramowego, odpowiedniego rozporządzania wykonawczego i delegowanego oraz uzupełnione dodatkowymi rozwiązaniami krajowymi, mającymi na celu zwiększenie skuteczności funkcjonowania ram wykonania. W każdym programie wyodrębniona została rezerwa wykonania w wysokości 6 proc. jego całkowitej alokacji dla każdego funduszu i każdej kategorii regionu (wyjątek dotyczy PO IiŚ i PO PT). Osie priorytetowe/priorytety pomocy technicznej w programach zostają wyłączone z rezerwy wykonania i należy przyjąć, że wynosi ona na nich zero proc. Realokacja rezerwy wykonania w 2019 roku odbędzie się zgodnie z przepisami unijnymi, w tym art. 22 rozporządzenia ramowego. Podczas przeglądu wyników w 2019 r. rezerwy wykonania z osi/priorytetów, które odnotowały niepowodzenie w osiąganiu celów pośrednich, stworzą pulę środków na poziomie krajowym.
Energetyka
W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 aplikować mogą duże przedsiębiorstwa. Środki unijne są przeznaczone na poprawę efektywności energetycznej w firmie. Kwalifikowalne są wydatki związane z przebudową linii produkcyjnych, modernizacją energetyczną budynków, wymianą na energooszczędne urządzenia i instalacji technologicznych.
Uwaga! Warunkiem koniecznym jest przeprowadzenie audytu energetycznego przez wnioskujące przedsiębiorstwo. Dodatkowo częścią projektu powinno być wprowadzenie inteligentnych systemów zarządzania energią w przedsiębiorstwie, o ile wnioskodawca nie ma takiego systemu. Każdy, kto będzie starał się uzyskać wsparcie musi zwrócić uwagę na przepisy o pomocy publicznej. Poza projektami dla dużych przedsiębiorstw w ramach RPO otwierają się nabory inwestycji w zakresie modernizacji energetycznej budynków użyteczności publicznej i mieszkaniowej wraz z wymianą źródeł ciepła, w tym z możliwością zastosowania odnawialnych źródeł energii. Dotyczy to budowy/przebudowy sieci elektro-energetycznych, ciepłowniczych (woj. dolnośląskie i woj. lubuskie), czy instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE) w domach.
Projekty infrastrukturalne
Zwiększenie nakładów przedsiębiorstw na działalność B+R jest jednym z większych wyzwań zarówno europejskiej, jak i polskiej polityki rozwoju. Każdy przyszły beneficjent, który ubiega się o wsparcie działalności B+R musi spełnić szereg warunków zanim uzyska dofinansowanie. Największe szanse na dofinansowanie mają przedsiębiorcy, realizujący inwestycje w branżach wskazanych jako szczególnie istotne z punktu widzenia rozwoju regionu i kraju, tzw. inteligentnych specjalizacjach. Dodatkowo zgodnie z zasadami dla projektów B+R w montażu finansowym należy uwzględnić możliwie wysoki stopień współfinansowania ze źródeł prywatnych. Możliwy do dofinansowania jest zakup wyników prac B+R tylko w przypadku konieczności przeprowadzenia, uzupełniających/dostosowujących technologie do specyfiki przedsiębiorstwa, prac rozwojowych. W wyniku prowadzonych prac i usług B+R osiągnięty zostanie etap zaawansowania innowacyjnego rozwiązania (produktu, usługi, procesu) pozwalający na jego urynkowienie. Jedynie MŚP (nie dotyczy dużych przedsiębiorstw) obok prac badawczo-rozwojowych mogą, jako kwalifikowalne uznać wdrożenie wyników tych prac, przy czym komponent wdrożeniowy musi stanowić mniejszość całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Zastosowanie w tym zakresie znajdą zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (2014/C198/01).