Ministerstwo Finansów opracowało obszerny (84 strony) projekt reformy rynku finansowego. Zmienia on aż 19 ustaw, a głównym celem ma być, według uzasadnienia, „uporządkowanie i usprawnienie funkcjonowania instytucji” tego rynku. Dotyczy to m.in. kwestii nadzoru i ochrony akcjonariuszy mniejszościowych w spółkach publicznych.
Zmiany są jednak zaskakujące. Otóż Komisja Nadzoru Finansowego ma uzyskać kompetencje do ustanawiania kuratora dla emitenta papierów wartościowych. Taką możliwość przewidziano w kilku sytuacjach. Jako pierwszą projekt wymienia „niewykonywanie lub nienależyte wykonywanie obowiązków informacyjnych”, mimo wcześniejszego nałożenia sankcji za te przewinienia.
O ile ten powód stworzenia zastępczego kierownictwa spółki ma związek z regułami rynku finansowego, o tyle pozostałe powody takiej decyzji KNF są już odmienne. Projekt wymienia bowiem jako kolejne przesłanki brak organów zarządzających lub nadzorczych, a także wątpliwości co do prawidłowego funkcjonowania organów zarządzających lub nadzorczych. KNF będzie mogła ustanowić kuratora także po utracie kontaktu z emitentem papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu albo emitentem starającym się o takie dopuszczenie.
Czytaj więcej
Ujawnienie poszczególnych informacji jest prawnym obowiązkiem spółek notowanych na warszawskiej giełdzie. Informacje bezpośrednio wpływają na przejrzystość oraz konkurencję cenową. Jest to kluczowy kanał umożliwiający inwestorom nadzorowanie zainwestowanych funduszy, gdzie podejmowane są decyzje inwestycyjne na rynku papierów wartościowych.
Kuratela z zewnątrz
Dotychczas możliwość ustanowienia kuratora dla spółki publicznej (czy w ogóle osób prawnych) jest przewidziana tylko dla jednego przypadku. Według art. 42 kodeksu cywilnego chodzi o sytuację, gdy spółka nie może być reprezentowana albo prowadzić swoich spraw „ze względu na brak organu albo brak w składzie organu uprawnionego do jej reprezentowania”. Ustanowienie kuratora należy do sądu powszechnego, a kurator podlega nadzorowi tego sądu. Wprowadzenie w ustawie o ofercie publicznej nowego art. 68d z uprawnieniami dla KNF znacznie rozszerzyłoby zatem katalog przypadków, w których podmiot zewnętrzny, i to zależny od rządu, mógłby ingerować w działalność spółki giełdowej.