W większości przypadków miejsce świadczenia pracy przez pracownika jest precyzyjnie określone w umowie o pracę i w tym właśnie miejscu pracownik stawia się w celu wykonywania obowiązków. Bywa jednak, że określone zadania czy projekty muszą zostać zrealizowane w innym miejscu niż siedziba czy biuro pracodawcy, co wiąże się z koniecznością odbycia przez pracownika podróży do innej miejscowości bądź na terytorium innego kraju. Tego rodzaju przypadki – w szczególności gdy dotyczą wyjazdów zagranicznych – często wywołują uzasadnione wątpliwości w kwestii tego, czy pracownik w danym momencie odbywa podróż służbową, czy też został oddelegowany oraz czy w związku z wyjazdem pracodawca powinien wypłacić mu diety. Gdy praca jest wykonywana na terytorium obcego państwa, pojawia się dodatkowo pytanie, czy pracownik jest uprawniony, aby w okresie wykonywania pracy za granicą otrzymywać wynagrodzenie w kwocie nie niższej niż minimalne wynagrodzenie w kraju, do którego został skierowany przez pracodawcę. Niedawne orzeczenie Sądu Okręgowego w Poznaniu zawiera odpowiedzi na te pytania i wyjaśnia wszelkie pojawiające się wątpliwości.