Jeśli wnioskodawca (np. przedsiębiorca, fundacja lub inna jednostka) spotkali się z odmową uzyskania dofinansowania pomimo złożonego wniosku mogą złożyć odwołanie od negatywnego wyniku konkursu. Po otrzymaniu informacji o negatywnym wyniku procedury odwoławczej, przewidzianej w systemie realizacji danego programu operacyjnego, z którego dofinansowanie wnioskodawca chciał uzyskać, może on wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Szczególny tryb
Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wprowadziła szczególny tryb składania skargi do sądu administracyjnego, odmienny od trybu przewidzianego przez ustawę – postępowanie przed sądami administracyjnymi (p.p.s.a.). Skarga jest wnoszona w terminie 14 dni od dnia otrzymania na piśmie informacji o wynikach procedury odwoławczej przewidzianej w systemie realizacji programu operacyjnego wraz z pouczeniem o możliwości wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Skarga jest wnoszona bezpośrednio do właściwego sądu administracyjnego wraz z kompletną dokumentacją w sprawie, obejmującą wniosek o dofinansowanie wraz z informacją w przedmiocie oceny projektu, kopie wniesionych środków odwoławczych oraz kopię informacji o wynikach procedury odwoławczej.
W praktyce często spotykamy się z sytuacjami, że skargi pozostają bez rozpatrzenia. Potencjalny beneficjent jest wówczas rozczarowany. Co trzeba zrobić, aby tak się nie działo?
Przede wszystkim częstym błędem popełnianym przez wnioskodawców skarżących informację o negatywnym wyniku procedury odwoławczej przewidzianej w systemie realizacji programu operacyjnego jest składanie niekompletnej skargi do sądu administracyjnego, co skutkuje pozostawieniem jej bez rozpatrzenia.
Kompletna dokumentacja
Przepisy ustawy z 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (u.z.p.p.r.) nie precyzują pojęcia skargi niekompletnej. Ustawodawca określił jedynie, że skarga jest wnoszona wraz z kompletną dokumentacją, obejmującą wniosek o dofinansowanie wraz z informacją w przedmiocie oceny projektu, kopie wniesionych środków odwoławczych oraz kopię informacji o wynikach procedury odwoławczej. Tym samym sąd administracyjny dokonuje rozpatrzenia skargi tylko w oparciu o dokumentację złożoną przez stronę skarżącą, która to dokumentacja zastępuje akta administracyjne. Kontrola sądowoadministracyjna obejmuje również ocenę wymogów formalnych, jakie winno spełniać zaskarżone rozstrzygnięcie. W związku z tym przyjąć należy, że sąd powinien zetknąć się z tym samym dokumentem, który pochodził od organu i który został przesłany do strony. Przy czym wniosek o dofinansowanie wraz z informacją w przedmiocie oceny projektu powinny zostać złożone w sądzie w oryginale, zaś środek odwoławczy oraz informacja o wynikach procedury odwoławczej mogą być złożone w kopiach, z zastrzeżeniem, że wniosek o dofinansowanie może być wygenerowany elektronicznie i opatrzony pod pisem (postanowienie NSA z 30 września 2010 r., II GSK 1051/10).