Co dołączyć do wniosku
Do wniosku o udzielenie licencji należy dołączyć:
- odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej,
- kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji statystycznej (REGON),
- kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP),
- zaświadczenie z rejestru skazanych stwierdzające niekaralność osób zgodnie z wymaganiami opisanymi powyżej,
- oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców,
- wykaz pojazdów samochodowych wraz z kserokopiami dowodów rejestracyjnych albo kserokopie dowodów rejestracyjnych, a w przypadku gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem tych pojazdów również dokument potwierdzający prawo do dysponowania nimi.
Jak widać, dokumentów wymaganych przy ubieganiu się o licencje jest niemało. Warto o nich pamiętać po to, by uniknąć straty czasu na uzupełnianie brakujących. Na szczęście większość urzędów gmin (miast) na swoich stronach internetowych przedstawia listę wymaganych dokumentów.
Często istnieje też możliwość wydruku potrzebnych formularzy, co pozwala wypełnić je spokojnie w domu.
Licencja zawiera:
- numer ewidencyjny,
- nazwę organu, który jej udzielił,
- datę jej udzielenia,
- podstawę prawną,
- dane przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres,
- zakres transportu drogowego,
- rodzaj przewozów,
- oznaczenie obszaru przewozów w krajowym transporcie drogowym taksówką,
- czas, na jaki udzielono licencji.
Przedsiębiorca otrzymuje tyle wypisów licencji, ile pojazdów zgłosił we wniosku o udzielenie licencji.
Ustawa o transporcie drogowym przewiduje przypadki, w których przedsiębiorca traci licencję. Stanie się tak np., gdy przedsiębiorca:
- zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej objętej licencją, a w szczególności nie wykonuje, na skutek okoliczności zależnych od niego, transportu drogowego co najmniej przez sześć miesięcy,
- rażąco narusza przepisy dotyczące czasu pracy kierowców lub kwalifikacji kierowców,
- samowolnie zmienia odczyty urządzeń pomiarowo-kontrolnych zainstalowanych w pojeździe.
Przykład
Taksówkarz prowadził przewozy przez rok. Nie szło mu to najlepiej i postanowił zrobić sobie przerwę, aby dorobić na budowie.
Zaczął ją 1 marca, skończył 12 października. W takim wypadku, aby dalej prowadzić przewozy taksówką zgodnie z prawem, musi przejść przez całą procedurę uzyskania licencji od początku.
Taksówkarz nie ma prawa do odstąpienia licencji innej osobie pod rygorem jej cofnięcia. Jednocześnie organ, który udzielił licencji, może przenieść w drodze decyzji administracyjnej uprawnienia z niej wynikające na inne osoby w następujących przypadkach:
- w razie śmierci przedsiębiorcy, który miał licencję i w jego miejsce wstępują spadkobiercy,
- połączenia, podziału lub przekształcenia przedsiębiorcy, który miał licencję, pod warunkiem że osoba przejmująca uprawnienia spełnia również wymagania, jakie stawiane są przy ubieganiu się o licencję.
Wniosek w urzędzie
Najpierw wypełniamy druk EDG-1, czyli wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Wniosek możemy przesłać listem poleconym do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania urzędu gminy/miasta lub dzielnicy (w przypadku Warszawy). Jednak nasz podpis musi być potwierdzony, w tym wypadku notarialnie. Inna możliwość to złożenie wniosku w formie elektronicznej za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie internetowej właściwego urzędu. Możemy go opatrzyć podpisem elektronicznym.
Jeżeli go nie mamy, w ciągu trzech dni roboczych urzędnik zaprosi nas do podpisania wniosku.W formularzu EDG-1 wpisujemy właściwy dla prowadzenia przewozów taksówką nr PKD. Jeżeli chcemy rozliczać podatki w inny sposób niż zgodnie ze skalą podatkową, np. za pomocą stawki liniowej, czy też funkcjonować jako płatnik VAT, konieczna jest wizyta w urzędzie skarbowym.
Jeżeli chcemy być pracodawcą, trzeba odwiedzić oddział ZUS w celu zgłoszenia siebie jako płatnika składek za pracowników. Nawet jeżeli nie chcemy zatrudniać pracowników, to i tak warto odwiedzić ten urząd, gdzie wyliczona zostanie nam wysokość pierwszej składki, w zależności od dnia miesiąca, w którym dokonaliśmy rejestracji.
Komentuje:
Piotr Rogowiecki, ekspert Pracodawcy RP
Prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na przewozie osób taksówką to typowy przykład działalności licencjonowanej.
Ustawodawca nie zdecydował się na pozostawienie tego obszaru bez ściślejszego nadzoru ze względu na to, że przy wykonywaniu zawodu taksówkarza dochodzi do interakcji międzyludzkich w zamkniętym pomieszczeniu.
Ponadto charakter przewozów taksówkarskich daje jednak pole do nadużyć i nieprawidłowości. Niemniej ustawodawca nie przesadził z przeregulowaniem tej sfery. Tym bardziej że coraz więcej miast/gmin rezygnuje z limitu licencji na prowadzenie przewozów taksówką.
Czytaj również:
Zobacz serwisy:
Zakładanie firmy » Pomysł na biznes » Taksówki i przewóz osób
Zakładanie firmy » Zezwolenia, licencje, koncesje i certyfikaty