Umowę o pracę zawiera się na piśmie – tak stanowi art. 29 § 2 kodeksu pracy zdanie pierwsze. Wydaje się, że przepis ten nie powinien budzić żadnych wątpliwości zgodnie z zasadą, że to co jasne nie wymaga wykładni. Nie jest to jednak takie oczywiste w świetle niedawnego stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy (https://www.pip.gov.pl/pl/ o-urzedzie/wyjasnienia-i-wsparcie-pip/najczestsze-pytania-i-odpowiedzi/umowa-o-prace-w-czasach-pandemii/ 121594,umowa-o-prace-w-czasach-pandemii.html) – >patrz ramka.
Rzeczywistość pracy zdalnej pokazuje, że ten najbardziej podstawowy przepis w kodeksie pracy budzi wiele emocji i jest przedmiotem sporów. Spróbujmy zatem odpowiedzieć na pytanie, czy umowa o pracę musi być zawarta na piśmie, co to oznacza w praktyce i jakie są konsekwencje niezawarcia umowy w formie pisemnej.