audycjach sportowych, rozrywkowych lub w postaci nieodpłatnego udostępniania towaru lub usługi do wykorzystania w charakterze rekwizytu lub nagrody. Z zakresu dopuszczalnego zastosowania product placement wyłączono, co jest uzasadnione, audycje dla dzieci.
Jakie oznaczanie
Zgodnie z art. 17a ust. 2 ustawy w audycjach, w których występuje lokowanie produktu, powinno znaleźć się oznaczenie w postaci znaku graficznego informujące o fakcie lokowania produktu w trzech stadiach audycji: na początku, na końcu oraz w momencie wznowienia po przerwie na reklamę lub telesprzedaż.
Dodatkowo nadawca audycji, w której zastosowano product placement, a przy którego udziale została ona wyprodukowana, bądź na jego zamówienie zrealizowana, zobowiązany jest zamieścić neutralną informację o producencie lub sprzedawcy lokowanego produktu lub podmiocie świadczącym lokowaną usługę oraz o samym produkcie, tj. towarze bądź usłudze, na końcu audycji. Warto również zwrócić uwagę, że problematyka oznaczenia product placement dotyczy również radia, w którym to lokowanie produktów ma być oznaczone dźwiękowo.
Nie krócej niż 4 sekundy
W celu ujednolicenia oraz skonkretyzowania sposobu oznaczenia lokowania produktu w audycjach zarówno audiowizualnych, jak i radiowych, ustawodawca zobowiązał zgodnie z art. 17a ust. 9 pkt 1 Krajową Radę Radiofonii i Telewizji do określenia szczególnych warunków tego oznaczenia w rozporządzeniu. 14 lipca 2011 r. weszło w życie rozporządzenie KRRiT z 30 czerwca 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków lokowania produktów (dalej „rozporządzenie”), zgodnie z którym lokowanie produktu podzielono w zależności od rodzaju audycji. Tym samym nadawca programu telewizyjnego obowiązany jest stosować znak graficzny określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia na początku oraz w momencie wznowienia audycji po przerwie na reklamę lub telesprzedaż. Znak ten ma być w postaci pomarańczowej ramki z białym napisem o treści: „audycja zawiera lokowanie produktu”.
Na końcu audycji oraz przez cały okres trwania napisów końcowych nadawca zobowiązany jest umieścić znak graficzny w postaci pomarańczowej ramki z białym napisem o treści „audycja zawierała lokowanie produktu”, którego wzór znajduje się w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Każde oznaczenie graficzne powinno trwać nie krócej niż 4 sekundy i zajmować co najmniej 5 proc. powierzchni ekranu.
W przypadku audycji radiowej sygnał dźwiękowy ma formę tekstu czytanego przez lektora. Także w tym przypadku nadawca zobowiązany jest do oznaczenia audycji, w której znajduje się lokowanie produktu, w trzech etapach: na początku oraz w momencie wznowienia audycji po przerwie na reklamę lub telesprzedaż, gdzie treścią oznaczenia jest komunikat „audycja zawiera lokowanie produktu”, oraz na końcu audycji, gdzie oznaczenie sygnału dźwiękowego zawiera treść „audycja zawierała lokowanie produktu”.