• elektroniczny detektor gazów do kontroli nieszczelności instalacji gazowej,
• urządzenie do kontroli skuteczności tłumienia drgań zawieszenia pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
• komplet kluczy dynamometrycznych w zakresie od 20 do 400 Nm
Transportowy Dozór Techniczny prowadzi rejestr urządzeń spełniających wszystkie wymagania techniczne. Najlepiej więc w przypadku wątpliwości sprawdzać, czy kupowane urządzenia posiadają wszystkie niezbędne akredytacje i czy są akceptowane przez polski urząd.
Stanowisko wewnętrzne musi także posiadać instalacje sprężonego powietrza, studzienkę bezodpływową, wentylację naturalną oraz mechaniczną wraz z czujnikiem, która jest uruchamiana w awaryjnych sytuacjach, indywidualne wyciągi spalin z końcówkami na rury wydechowe oraz ogrzewanie. Stacje okręgowe dodatkowo muszą posiadać czujnik nadmiernego poziomu gazu płynnego i ziemnego.
Stanowisko zewnętrzne musi spełniać tylko wymagania wielkościowe i jest ono zależne od rodzajów i tonażu pojazdów, które są badane w stacji diagnostycznej. Jego wielkość dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony wynosi 8,5 x 10,5 metra, a dla pojazdów cięższych 8,5 x 16,5 metra.
Niebieski szyld
Każda stacja kontroli pojazdów powinna posiadać informacyjny szyld niebieski z białymi napisami informujący o kodzie rozpoznawczym oraz godzinach pracy. Ponadto teren przed stacją powinien umożliwiać zaparkowanie czterech pojazdów oczekujących na badanie, jeśli ich dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony lub umożliwiać zaparkowanie dwóch większych pojazdów.
Po zrealizowaniu tych wymagań należy uzyskać poświadczenie dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, który stwierdzi, że stacja spełnia wszelkie przewidziane prawem warunki lokalowe oraz posiada odpowiednie wyposażenie. Poświadczenie uzyskuje się poprzez złożenie wniosku do dyrektora wraz z aktualną kopią wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub odpisem KRS.
Ponadto osoby rozpoczynające działalność gospodarczą muszą dołączyć potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię decyzji nadzoru budowlanego zezwalającą na użytkowanie danego budynku oraz szkic stacji wraz w rysunkami technologicznymi stanowisk kontrolnych. Sprawdzenie i wydanie stosownego dokumentu podlega opłacie i zachowuje ważność przez 5 lat.
Potrzebny specjalista
Badania diagnostyczne musi przeprowadzać osoba mająca uprawnienia do wykonywania badań technicznych wydane przez starostę, uzyskiwane po zdaniu egzaminu przeprowadzanego przez dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Trzeba pamiętać, że osoba taka musi być wiarygodna.
W przypadku nieprawidłowości w skrajnych przypadkach po ich wykryciu, np. w zakresie prowadzenia dokumentacji lub wykonywania badań technicznych, istnieje ryzyko wykreślenia stacji z rejestru.
Wpis do rejestru
Po spełnieniu powyższych warunków można złożyć już wniosek do organu rejestrowego, czyli starosty właściwego ze względu na miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Jeśli zakładana jest okręgowa stacja kontroli pojazdów obejmująca zakresem kilka powiatów, należy uzyskać wpis w każdym z nich.
We wniosku (którego wzór można znaleźć na stronie internetowej Transportowego Dozoru Technicznego) wpisuje się firmę przedsiębiorcy, numer NIP wraz z numerem KRS lub numerem ewidencji działalności gospodarczej, adres zamieszkania lub siedzibę przedsiębiorcy, adres stacji kontroli pojazdów oraz informację o zakresie badań, a także dane personalne zatrudnionych diagnostów z numerami ich uprawnień.
Dodatkowo przedsiębiorca do wniosku dołącza następujące podpisane oświadczenie:
„Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów, określone w ustawie z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym”.
Złożenie nieprawdziwego oświadczenia skutkuje automatycznym wykreśleniem stacji z rejestru. Po uzyskaniu wpisu stacja kontroli pojazdów może rozpocząć działalność.
Kto nadzoruje
Nad stacjami nadzór sprawuje starosta, który jednak może powierzyć wykonywanie czynności kontrolnych dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego.
Ustawa zakłada, że każda stacja powinna zostać poddana kontroli co najmniej raz w roku w zakresie spełniania wszystkich wymagań, jak i prawidłowości funkcjonowania (wykonywania badań diagnostycznych pojazdów, prowadzenia wymaganej dokumentacji). Co ważne, w zakresie kontroli stosuje się przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Grzegorz Byszewski ekspert Pracodawcy RP
Komentuje Grzegorz Byszewski, ekspert Pracodawcy RP
Szacuje się, że w Polsce działa już ok. 4 tys. stacji kontroli pojazdów. W wielu miejscach rynek jest przesycony, jednak w dalszym ciągu są rejony kraju, w których utworzenie takiego przedsiębiorstwa może być bardzo atrakcyjne. Warto więc przed podjęciem decyzji dokonać rzetelnej analizy otoczenia konkurencyjnego.
Kluczowy dla powodzenia przedsięwzięcia może być wybór odpowiedniego miejsca dla stacji kontroli pojazdów. Warto także nawiązać współpracę z lokalnymi przedsiębiorcami, firmami flotowymi i leasingowymi. Może ona zapewnić stacji stałą bazę klientów i tym samym zwiększyć rentowność inwestycji.
OD POMYSŁU DO REALIZACJI
Siedem kroków
1. Wybór lokalizacji
2. Budowa lub adaptacja budynku wraz z jego wyposażeniem
3. Otwarcie działalności gospodarczej
4. Uzyskanie poświadczenia od Transportowego Dozoru Technicznego
5. Zatrudnienie diagnostów
6. Wniosek do starosty
7. Po uzyskaniu wpisu można zacząć działać