Ten numer został bowiem zniesiony z początkiem tego roku. Niestety, nie wszyscy podatnicy o tym wiedzą, a co gorsza są wprowadzani w błąd przez rejestrujących ich pracowników urzędów gminy, a także przez pracowników... urzędów skarbowych.
Stary nadal ważny
Jeden z naszych czytelników zakładał spółkę cywilną. W ubiegłym roku nie prowadził żadnej działalności gospodarczej. Wypełnił przez Internet druk CEIDG-1, po czym udał się do urzędu gminy, by go podpisać. Urzędniczka, weryfikując poprawność formularza, stwierdziła, że powinien wpisać do niego swój stary NIP.
Była bardzo zdziwiona, gdy czytelnik się upierał, że nie poda NIP, bo go nie ma. Przekonywała, że stary NIP jest nadal ważny. Taką informację czytelnik usłyszał też, gdy poszedł do urzędu skarbowego, by uzyskać NIP dla spółki cywilnej. Tam również dowiedział się, że niepoprawnie wypełnił formularz identyfikacyjny, bo zamiast swego numeru PESEL powinien podać „stary” NIP.
Zmiana prawa
Informacje uzyskane od urzędników nie są prawdziwe. Ustawa z 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 171 poz. 1016) z dniem 1 stycznia 2012 r. zniosła numer identyfikacji podatkowej osobom fizycznym objętym rejestrem PESEL, nieprowadzącym działalności gospodarczej lub niebędącym zarejestrowanymi podatnikami VAT.
Z art. 67 tej ustawy wyraźnie wynika, że jedynym identyfikatorem podatkowym takich osób jest numer PESEL. Nie ma więc żadnych podstaw do tego, by w jakichkolwiek dokumentach – w tym związanych z zakładaniem działalności gospodarczej – podawały one swój stary NIP.