Inspekcja Transportu Drogowego waży ciężarówki z naruszeniem prawa

Do NIK wpłynęło zawiadomienie, że Inspekcja Transportu Drogowego narusza prawo, gdy karze kierowców za przeładowane ciężarówki

Publikacja: 10.08.2012 08:51

Inspekcja Transportu Drogowego waży ciężarówki z naruszeniem prawa

Foto: Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

Funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego kontrolują ciężar pojazdów lub ich naciski osi na jezdnię za pomocą dwóch typów wag. Jedna służy do ważenia ciężarówek w ruchu (pojazd przejeżdża przez punkt kontrolny, na którym znajduje się waga rejestrująca jego masę), a druga – do kontroli stacjonarnej (samochód musi zjechać w oznaczone miejsce, gdzie jest ważony w trakcie postoju). Z tym że o ile zasady ważenia pojazdów będących w ruchu są określone w rozporządzeniu, o tyle brakuje przepisów dotyczących wag wykorzystywanych w kontroli  stacjonarne.

Brak podstawy do karania

– Inspektorzy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wydają bez podstawy prawnej decyzje administracyjne – uważa Mariusz Miąsko, wiceprezes Stowarzyszenia Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego „Najlepsza droga". Dodaje, że wykorzystując wagi stacjonarne, posługują się jedynie instrukcją obsługi.

O praktyce stosowanej przez GITD stowarzyszenie powiadomiło Najwyższą Izbę Kontroli. Niewykluczone więc, że działalność inspektoratu będzie przedmiotem kontroli Izby.

Potrzeba wydania odpowiedniego rozporządzenia wynika z przepisów prawa o miarach. Art. 9a tej ustawy zawiera delegację, zgodnie z którą minister gospodarki powinien określić w rozporządzeniu wymagania, jakim mają odpowiadać przyrządy pomiarowe oraz zasady kontrolowania z ich użyciem.

Na podstawie tej regulacji wydane są rozporządzenia dotyczące bardzo różnych przyrządów pomiarowych. Nie ma jednak szczegółowych regulacji dotyczących wag do stacjonarnej kontroli masy pojazdów. Jak zatem korzysta z nich Inspekcja Transportu Drogowego?

– Każda stosowana waga ma ważną legalizację. Pomiaru dokonuje się zaś zgodnie z instrukcją obsługi zapewnioną przez producenta – przyznaje Aleksandra Kobylska z GITD. Dodaje, że inspektorzy ITD dokonują pomiarów także na podstawie zasad określonych w zarządzeniu głównego inspektora transportu drogowego.

Mariusz Miąsko wskazuje, że taka sytuacja naraża Skarb Państwa na roszczenia odszkodowawcze od ukaranych kierowców. Dziwi się, że GITD nie wystąpiła do tej pory o wydanie stosownego rozporządzenia.

Naruszenie prawa

– Urzędnicy muszą działać na podstawie przepisów prawa – mówi Rafał Szczerbicki, radca prawny kancelarii SKP-Lex. Zaznacza, że nałożenie kary w drodze decyzji administracyjnej w razie braku rozporządzenia dotyczącego wag stacjonarnych jest rażącym naruszeniem prawa. A to stanowi przesłankę do unieważnienia decyzji administracyjnej.

Kierowcy ukarani na podstawie wyniku ze stacjonarnej wagi mogą więc składać odwołania do GITD. Mało prawdopodobne, by główny inspektor przyznał im rację. Nie obejdzie się zatem bez skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Ale niestety w pierwszej tego rodzaju sprawie sąd utrzymał decyzję GITD.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, l.kuligowski@rp.pl

Sankcje za zbyt ciężki pojazd

W przypadku pojazdu, którego naciski osi na jezdnię przekraczają dopuszczalne normy na danej drodze, jego podróż wymaga uzyskania zezwolenia na przejazd ponadnormatywny.

Chodzi o to, że ciężkie pojazdy niszczą nawierzchnię, dlatego konieczna jest kontrola takich transportów. Za przejazd pojazdem, którego naciski na jednię przekraczają dopuszczone normy bez odpowiedniego zezwolenia, grożą kary administracyjne. Ich wysokość zależy od stopnia naruszenia przepisów. I tak np. za wjazd ciężarówką o nacisku pojedynczej osi od 9 ton do 9,5 tony na drogę przystosowaną do nacisku osi do 8 ton grozi 2160 zł. Za każde następne pół tony ponad normę dochodzi 1560 zł. Na drogach, gdzie nacisk osi może wynieść do 10 ton, kara za przekroczenie normy co najmniej o tonę wynosi 1680 zł. Przedsiębiorca, który często narusza te przepisy, może utracić licencję, o czym mówi ustawa o transporcie drogowym.

Funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego kontrolują ciężar pojazdów lub ich naciski osi na jezdnię za pomocą dwóch typów wag. Jedna służy do ważenia ciężarówek w ruchu (pojazd przejeżdża przez punkt kontrolny, na którym znajduje się waga rejestrująca jego masę), a druga – do kontroli stacjonarnej (samochód musi zjechać w oznaczone miejsce, gdzie jest ważony w trakcie postoju). Z tym że o ile zasady ważenia pojazdów będących w ruchu są określone w rozporządzeniu, o tyle brakuje przepisów dotyczących wag wykorzystywanych w kontroli  stacjonarne.

Pozostało 83% artykułu
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe