Przepisy mówią, że kontrola powinna zostać zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie wskazanym w upoważnieniu do jej przeprowadzenia. Jeśli zatem z upoważnienia wynika, że kontrola ma być prowadzona np. do 22 października 2012 r., inspektorzy powinni ją do tego czasu zakończyć. Może się jednak zdarzyć, że zaistnieje konieczność jej przedłużenia.
Wtedy kontrolujący ma obowiązek zawiadomić kontrolowanego przedsiębiorcę, i to na piśmie o każdym przypadku niezakończenia kontroli w terminie. Powinien w nim podać nie tylko przyczyny, dla których inspektorzy nie ukończyli swoich czynności na czas, ale również wskazać nowy termin zakończenia kontroli.
Jeśli kontrolujący zaniecha tego obowiązku, nie będzie mógł wykorzystać dokumentów dotyczących czynności kontrolnych dokonanych po przekroczeniu terminu wynikającego z upoważnienia jako dowodu w postępowaniu podatkowym.
Nie zawsze z limitami
Prowadząc kontrolę, fiskus musi pamiętać również o maksymalnych limitach czasu trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku podatkowym. Określa je art. 83 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wynika z niego, że czas trwania wszystkich kontroli nie może przekraczać w ciągu roku:
- 12 dni roboczych – w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców,