Do rejestracji firmy przez osobę fizyczną, która chce prowadzić działalność gospodarczą potrzeba kilku danych osobowych i dokumentów. Chodzi o numery PESEL, REGON (jeśli taki mamy już nadany) oraz NIP oraz datę urodzenia. Podajemy też miejsce zamieszkania, adres do doręczeń oraz punkty, w których będzie wykonywana działalność gospodarcza.
Kody pocztowe zweryfikujmy za pomocą wyszukiwarki na stronie www.poczta-polska.pl, bo nie można ich pomylić. Zastanówmy się też nad datą rozpoczęcia działalności (może być późniejsza niż dzień złożenia wniosku) oraz rodzajami wykonywanej działalności gospodarczej zgodnymi z kodami z Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). We wniosku podaje się również informacje o numerach NIP i REGON spółek cywilnych (jeżeli zawieraliśmy wcześniej takie umowy). Ujawnianie e-maila oraz adresu strony www naszej firmy nie jest obowiązkowe, ale gdy jednak je podamy, to musimy pamiętać o ich aktualizacji, gdy się zmienią.
Wypełnij formularze
Obecnie ewidencja jednoosobowych firm jest skomputeryzowana i jawna (można ją znaleźć na stronie www.firma.gov.pl). Tam też znajdziemy wzór formularza wniosku rejestracyjnego. Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) składa się na tym formularzu w gminie lub przesyła się go drogą elektroniczną.
Po wysłaniu formularza internetowo albo jego odręcznym wypełnieniu czeka nas wizyta w urzędzie. Wpis jest dokonywany nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do CEIDG poprawnego wniosku. Jeśli więc we wniosku są błędy, to zostaniemy poproszeni o ich poprawienie. Wpis do ewidencji obecnie jest bezpłatny – jeśli ktoś oferuje odpłatną rejestrację, to jest to działalność komercyjna.
Nie należy się też przejmować, że np. nie wpisaliśmy do ewidencji naszego pełnomocnika. Dane takie można bowiem uzupełnić – zmiana wpisu bądź jego rozszerzenie też są bezpłatne, choćbyśmy ich dokonali już następnego dnia po rejestracji. Nie trzeba też wpisywać „na zapas" kilkudziesięciu pozycji z PKD, bo można je obecnie rozszerzyć bez żadnych opłat.
Wniosek o założenie i rejestrację działalności gospodarczej stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS (ewentualnie KRUS), urzędu statystycznego oraz naczelnika urzędu skarbowego.