W ramach procedury podziału przez wydzielenie dochodzi do wydzielenia części majątku spółki dzielonej i przeniesienia go na inną spółkę – nowo zawiązaną bądź już istniejącą. W efekcie spółka dzielona nie przestaje istnieć, lecz funkcjonuje dalej, obok tej, która przejęła jej majątek.
W stosunku do wyodrębnionego majątku zastosowanie znajduje zasada sukcesji uniwersalnej częściowej. Dotyczy ona fragmentu ogółu praw i obowiązków związanych z aktywami i pasywami określonymi w planie podziału, które przechodzą na spółkę wydzieloną. Natomiast aktywa i pasywa, które nie zostały w planie podziału przypisane spółce wydzielanej, pozostają w dzielonej. W zamian wspólnicy spółki dzielonej otrzymują akcje lub udziały w nowej.
Motywy są jasne
Podział spółki jest formą dekoncentracji, która umożliwia reorganizację przedsiębiorstwa, wyodrębnienie istniejących zakładów, oddziałów czy filii w formie odrębnych spółek. Ma to zapewnić sprawne zarządzanie i funkcjonowanie spółki. Jest on także rozwiązaniem dla spółek mających zbyt duży kapitał lub prowadzących zbyt wiele działalności – umożliwia efektywne wykorzystanie pieniędzy poprzez utworzenie innych spółek, których nowy przedmiot działalności będzie efektywniejszy. Tak więc na skutek podziału można doprowadzić do wyodrębnienia najbardziej rentownych części firmy, które generują największe zyski. Podział spółki umożliwia też reagowanie na koniunkturę i tworzenie spółek, których przedmiot działalności odpowiada aktualnemu zapotrzebowaniu.
Ze względu na zmienny skład osobowy spółki narażone są na konflikty między akcjonariuszami, wspólnikami czy członkami zarządu. Ich skutkiem mogą być trudności z uzyskaniem większości na zgromadzeniu walnym lub zgromadzeniu wspólników czy z podejmowaniem decyzji przez zarząd. Podział może być środkiem zaradczym na takie wypadki, gdyż konstruuje nową kadrę menedżerską oraz strukturę akcjonariatu czy udziałów w nowym podmiocie.
Znacznym ułatwieniem, zachęcającym do tej metody restrukturyzacji spółki, jest możliwość wykorzystania pozycji rynkowej spółki dzielonej, w szczególności posługiwania się jej znakiem towarowym, występowania pod firmą oraz, co najważniejsze, posiadania zdefiniowanej grupy odbiorców – klienteli. To istotny plus, zważywszy na konkurencję rynkową.