Połączenie spółek kapitałowych, w zależności od trybu połączenia, może skutkować zamknięciem roku księgowego po stronie spółki przejmowanej. Możliwe jest także połączenie spółek bez zamknięcia roku księgowego poprzednika prawnego. Jeżeli nastąpi zamknięcie roku księgowego (ksiąg rachunkowych), to konieczne jest złożenie deklaracji podatkowej CIT-8 za okres od 1 stycznia do dnia zamknięcia ksiąg (zamknięcie roku podatkowego) po stronie poprzednika prawnego. Na mocy art. 8 ust. 6 ustawy o CIT, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, to za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego. Deklarację w imieniu poprzednika składa następca prawny w terminie trzech miesięcy od zakończenia roku podatkowego.
Natomiast jeżeli w wyniku połączenia spółek nie nastąpi zamknięcie roku podatkowego spółki przejmowanej, to po zakończenia danego roku podatkowego należy zsumować przychody i koszty uzyskania przychodu spółki przejmującej oraz przychody i koszty uzyskania przychodu poprzednika prawnego za okres od 1 stycznia do ostatniego dnia działalności.
Następca ujmie ?na bieżąco
Gdy trzeba skorygować obrót poprzednika prawnego, konieczne jest wystawienie faktur korygujących. Zasadą jest, że faktury korygujące wystawia ten podmiot, który wystawił faktury pierwotne. Ze względu na sukcesję uniwersalną w przypadku połączenia spółek do wystawienia faktur korygujących będzie zobligowana spółka przejmująca. ?W związku z tym w odniesieniu do zdarzeń mających wpływ na podstawę opodatkowania ?i kwotę podatku należnego wykazanych na fakturach wystawianych przez spółkę przejmowaną (poprzednika prawnego), zaistniałych od dnia przejęcia, następca prawny będzie zobowiązany do korekty faktur wystawionych przed dniem połączenia oraz ujęcia tych korekt w deklaracji VAT.
Trzeba mieć potwierdzenie
W odniesieniu do faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania następca prawny ujmuje korektę „na bieżąco" na zasadach określonych w art. 29a ust. 13 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem podstawę opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem obniża się pod warunkiem posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Potwierdzenie to musi być uzyskane przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą. Uzyskanie takiego potwierdzenia po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. Spółka XYZ, o której jest mowa w pytaniu, powinna ujmować korekty faktur „in minus" po uzyskaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.
Fakturę korygującą wystawia się z uwzględnieniem danych następcy prawnego (poprzednik prawny z dniem połączenia utracił podmiotowość prawno-podatkową) jako wystawcy faktury. Przy czym ?w celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych zasadne jest podanie w adnotacji faktury informacji, że spółka XYZ działa jako następca prawny spółki ABC.