Płyty z filmami, muzyką, książkami, grami komputerowymi to przykłady produktów, które można nabyć zarówno w tradycyjnych placówkach handlowych, jaki i w e-sklepach. Treści cyfrowe, które są ich przedmiotem, mogą być utrwalone na nośnikach materialnych. Jednak nie musi tak być. Te same produkty konsument może kupić i od razu ściągnąć np. na dysk swojego komputera lub korzystać z nich online, np. oglądając film za pośrednictwem portalu.
Sposób dostarczenia treści cyfrowych, jak i moment, w którym konsument zaczyna z nich korzystać, jest niezwykle istotny dla przysługującego mu uprawnienia związanego z odstąpieniem od umowy zawartej na odległość. Jeżeli spełnione będą pewne warunki, uprawnienie takie może bowiem utracić.
Zaczynając od podstaw
Umowy zawierane przez konsumenta w e-sklepach należą do grupy umów zawieranych na odległość i są regulowane przepisami ustawy o prawach konsumenta (DzU z 2014 r., poz. 827). Takim podstawowym prawem jest możliwość odstąpienia od takiej umowy w ciągu 14 dni od momentu przekazania klientowi nabytego produktu lub od dnia zawarcia umowy. Uprawnienie to wynika z art. 27 ustawy. A jego sens jest taki, że konsument powinien być w szczególny sposób chroniony, gdy decyduje się na zakup w wirtualnym sklepie, czyli nie ma możliwości uprzedniego obejrzenia (pomijając zdjęcia) i sprawdzenia towaru, jak to jest przy zakupach w tradycyjnych placówkach handlowych.
Wyjątki od reguły
Jednocześnie przepisy przewidują pewne wyjątki, kiedy ze względu na ochronę przedsiębiorcy, prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje (patrz ramka). Między innymi dotyczy to dostarczania treści cyfrowych.
Jak już zostało zauważone, niektóre treści cyfrowe mogą zostać utrwalone na nośniku (np. płycie CD, DVD, Blu-Ray) i w takiej formie przekazane konsumentowi. W innych przypadkach konsument może korzystać z takich treści, otrzymując bezpośredni dostęp do plików, które ściąga np. na swój komputer lub urządzenie mobilne. I właśnie sposób dostarczenia ma tu istotne znaczenie.