- Jako jednostka samorządowa wymagamy przy zatrudnieniu zaświadczenia o niekaralności. Jaki jest okres ważności tego dokumentu? Czy możemy przyjmować zaświadczenia np. sprzed roku (kandydaci często uzyskali wcześniej taki dokument)? – pyta czytelnik.
Informacja z Krajowego Rejestru Karnego wskazuje na sytuację istniejącą w dniu wystawienia zaświadczenia. Nie ma tutaj żadnego terminu ważności i od pracodawcy samorządowego zależy, czy uwzględni dokument uzyskany przez kandydata przed rekrutacją.
Ocenia zatrudniający
Informacja o fakcie skazania wykracza poza katalog danych, jakich można standardowo domagać się od pracownika lub kandydata do pracy. Wolno ich żądać tylko wtedy, gdy przepis ustawowy wskazuje, że daną pracę może wykonywać jedynie osoba niekarana. Takie regulacje zawiera art. 6 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1202 ze zm.).
Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym (także kierowniczym), doradcy lub asystenta może być osoba, która m.in. nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. Jeśli nie spełni tego wymogu, nie zostanie zatrudniona.
Nie ma przy tym powinności, aby kandydaci do pracy uzyskiwali zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego. Nic nie stoi na przeszkodzi, aby poprzestać w tym zakresie na oświadczeniu osoby ubiegającej się o zatrudnienie.