Przypomnijmy, że nowelizacja kodeksu pracy (DzU z 6 lutego 2023 r., poz. 240) w części dotyczącej pracy zdalnej obowiązuje od 7 kwietnia.
Uchyliła ona przepisy o telepracy. Zamiast niej do kodeksu trafiła właśnie praca zdalna. Zgodnie z nowymi regulacjami jest nią całkowite lub częściowe wykonywanie obowiązków w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania, m.in. z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Istnieje też możliwość wykonywania obowiązków na odległość na polecenie pracodawcy w sytuacjach wyjątkowych.
Pracownik może też wnosić okazjonalnie o wykonywanie zadań służbowych w tym trybie (24 dni w roku).
Nowe regulacje cały czas rodzą jednak wiele pytań. Na część z nich odpowiedział już resort rodziny (pisaliśmy o tym w „Rz” nr 82/2023 „Praca zdalna na stałe w kodeksie. Pytań przybywa”). Tematu jednak nie wyczerpał. Teraz na wątpliwości, w szczególności dotyczące bhp, zdecydowała się odpowiedzieć Państwowa Inspekcja Pracy (PIP). Jedna z najbardziej kontrowersyjnych kwestii dotyczy tego, czy inspektorzy będą uprawnieni do przeprowadzenia kontroli w domu pracownika na „home office”.