1 listopada wchodzą w życie przepisy norweskiego Ministerstwa Transportu, które dotkną polskich kierowców, którzy w kraju i poza jego granicami jeżdżą dla norweskich firm. Nowe przepisy wpisują się w tzw. część socjalną Pakietu Mobilności, który został zawarty w porozumieniu EOG 18 marca 2022 r.

Zmiany są wprowadzane w przepisach dotyczących czasu jazdy i odpoczynku, przepisach dotyczących profesjonalnego transportu drogowego oraz w przepisach dotyczących wdrożenia wspólnych zasad odnoszących się do transportu krajowego w porozumieniu EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego).

Czytaj więcej

Zawodowi kierowcy za kombinacje stracą prawo jazdy

Wdrożenie Pakietu Mobilności jest ważną częścią przyszłego planu działania rządu przeciwko dumpingowi socjalnemu w sektorze transportu.

Chodzi o wymagania dotyczące licencji na transport międzynarodowy realizowany samochodami dostawczymi powyżej 2,5 tony. Przewoźnicy muszą spełniać wymagania dotyczące siedziby, reputacji, finansów i kompetencji zawodowych.

Pojawia się też wymóg, aby firma transportowa zapewniła kierowcy możliwość spędzenia co najmniej jednego normalnego tygodniowego odpoczynku w domu podczas każdego czterotygodniowego okresu, zakaz tygodniowego odpoczynku w pojeździe oraz zakaz wynagrodzenia w zależności od tego, jak szybko kierowca dostarczy towar.

Pracodawcy muszą poczynić przygotowania, aby kierowca mógł wrócić do domu w okresie czterech tygodni.

Pojazdy w transporcie międzynarodowym będą również musiały wracać do centrum operacyjnego w swoim kraju przynajmniej co osiem tygodni.

Wprowadzany jest tzw. okres cooling-off wynoszący cztery dni od zakończenia ostatniego przewozu kabotażowego, pomiędzy kolejnymi kabotażami w tym samym kraju (przez te dni pojazdy zagraniczne nie mogą wykonywać kabotażu w Norwegii).

W przypadku transportu towarowego trzy zlecenia można wykonać w ciągu siedmiu dni, jak poprzednio, ale po ostatnim zleceniu zostanie wprowadzony „okres zamrożenia” wynoszący cztery dni, podczas którego zagraniczne pojazdy nie będą mogły wykonywać kabotażu w Norwegii.

Podstawa prawna: Pakiet Mobilności, Porozumienie EOG z 18 marca 2022 r.