Kierowcy usłyszą przez radio, że nadjeżdża karetka

Specjalny trzeci sygnał – tym razem radiowy – o pojazdach uprzywilejowanych ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Kierowca go usłyszy nawet przy wyłączonym radiu.

Aktualizacja: 19.01.2022 10:22 Publikacja: 18.01.2022 18:52

karetka pogotowia

karetka pogotowia

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Sejmowy zespół ekspertów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego ma pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo przejazdu aut uprzywilejowanych. Projekt jest gotowy. Wprowadza trzeci sygnał dla takich pojazdów. Powód? Kolizje radiowozów czy wozów strażackich, nawet z ofiarami śmiertelnymi.

Inicjatywa grupy posłów została zgłoszona w lutym 2020 r. Chcą oni, by do ustawy wprowadzić zapis o dodatkowym sygnale do ostrzegania kierowców, kiedy w pobliżu jedzie pojazd uprzywilejowany. Dzięki temu, oprócz stosowanych dziś sygnałów świetlnych i dźwiękowych służby mogłyby korzystać także z sygnału radiowego.

– Mechanizm jego działania opierać się ma na prostym założeniu nadawania komunikatu słownego ostrzegającego o przejeździe pojazdu uprzywilejowanego. Dzięki zamontowaniu w karetkach, radiowozach czy wozach straży pożarnej specjalnego urządzenia pojazdy te mogłyby emitować komunikat słowny: „Uwaga! Pojazd na sygnale. Proszę ułatwić przejazd".

Usłyszy to każdy kierowca, który będzie miał zainstalowane radio, niezależnie jakiej stacji słucha, ponieważ każda audycja zostałaby w tym celu na chwilę przerwana. Ponadto komunikat ma być nadawany nawet wtedy, gdy kierowca nie będzie słuchał radia. Szczegóły techniczne ma określić rozporządzenie.

W obecnym kształcie projekt mówi, że sygnału radiowego używać mają tylko służby ratujące życie: pogotowie, straż pożarna i policja. Kolumny rządowe i auta Służby Ochrony Państwa dziś w projekcie nie ujęto.

Proponowane rozwiązania mają ocalić ludzkie życie, bo po usłyszeniu informacji o zbliżającym się pojeździe na sygnale, kierowcy wzmogą swoją ostrożność – twierdzą posłowie.

– Tragicznych przypadków nie trzeba szukać daleko – mówi „Rz" Mariusz Godlewski z policyjnej drogówki. – Tym bardziej że pojazdy uprzywilejowane poruszają się bardzo szybko bo czas ma dla nich ogromne znaczenie .

Przykład? Czołowe zderzenie wozu strażackiego z samochodem ciężarowym. Zdarzenie miało tragiczny finał – zmarło dwoje strażaków Ochotniczej Straży Pożarnej z Czernikowa.

Inny przykład: radiowóz wjechał w korek na jednej z autostrad, ofiar nie było. Funkcjonariusze jechali na pilną interwencję.

Posłowie chcą przyśpieszenia prac nad poselskim projektem tej ustawy. Prace nad nim prowadził parlamentarny zespół ds. trzeciego sygnału dla pojazdów.

Etap legislacyjny: przed pierwszym czytaniem w Sejmie

Czytaj więcej

Kosztowne stłuczki rządowych limuzyn

Sejmowy zespół ekspertów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego ma pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo przejazdu aut uprzywilejowanych. Projekt jest gotowy. Wprowadza trzeci sygnał dla takich pojazdów. Powód? Kolizje radiowozów czy wozów strażackich, nawet z ofiarami śmiertelnymi.

Inicjatywa grupy posłów została zgłoszona w lutym 2020 r. Chcą oni, by do ustawy wprowadzić zapis o dodatkowym sygnale do ostrzegania kierowców, kiedy w pobliżu jedzie pojazd uprzywilejowany. Dzięki temu, oprócz stosowanych dziś sygnałów świetlnych i dźwiękowych służby mogłyby korzystać także z sygnału radiowego.

Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe