- Druga sprawa to jest to, o co walczyliśmy w "Solidarności", o wolność mediów. Media są gwarantem demokracji, walczyliśmy o to, żeby Polska była demokratyczna - kontynuował poseł Porozumienia.

- Oczywiście każde pieniądze na ochronę zdrowia są potrzebne, ja będę się opowiadał za tym, że ten 1 proc. składkę zdrowotną powinno się zwiększyć. 1 proc. to 10 mld zł - takie są potrzeby, to dopiero zmieni sytuację (ochrony zdrowia) - mówił też prof. Maksymowicz o ok. 400 mln zł, które miałyby trafić do systemu ochrony zdrowia po pozyskaniu ich z podatku od reklam w mediach.

- To zły kierunek poszukiwań pieniędzy - dodał. - Mówmy o poważnych pieniądzach na ochronę zdrowia - podkreślił.

- Wiele przemawia za tym. Jeżeli media tak uważają, to trzeba to brać pod uwagę - mówił prof. Maksymowicz pytany o to, czy jego zdaniem proponowane rozwiązanie zagraża wolności mediów.

- Według tej wiedzy, którą teraz posiadam, zagłosowałbym przeciwko temu pomysłowi - zadeklarował prof. Maksymowicz. Dodał, że - jego zdaniem - podobnie postąpiłaby większość jego kolegów i koleżanek z Porozumienia.

Uzasadniając plan "długofalowymi konsekwencjami pojawienia się i rozprzestrzeniania się wirusa SARS CoV-2 oraz jego wpływem na zdrowie" rząd PiS, Porozumienia i Solidarnej Polski planuje wprowadzenie opłaty z tytuły reklamy internetowej i konwencjonalnej. Środki z nowej daniny miałyby zasilić Narodowy Fundusz Zdrowia, Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków oraz nową instytucję, Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.

Czytaj także:
Posłowie o podatku od reklam: Uderzenie w niezależne media

Przeciwko planom wprowadzenia opłaty wystąpiły polskie media. "To po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media" - czytamy w liście otwartym do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych, podpisanym przez 43 sygnatariuszy, wśród których są m.in. Gremi Media S.A., Agora S.A., Grupa Eurozet, Grupa RMF, Ringier Axel Springer Polska, Telewizja Polsat sp. z o.o. oraz TVN S.A.

W środę biorące udział w proteście media nie nadawały programów i nie publikowały treści w internecie, a strony główne gazet i portali informowały o akcji "Media bez wyboru".

Autopromocja
Bezpłatny e-book

WALKA O KLIMAT. Nowa architektura energetyki

POBIERZ

Dowiedz się więcej: Polskie media przeciw podatkowi od reklamy. "To haracz"

Przeciwko planowi wprowadzenia nowego podatku zaprotestował także Zarząd Izby Wydawców Prasy.