Choć od 1 stycznia terytorium Wielkiej Brytanii stało się dla celów cła i VAT terenem pozaunijnym, to jednak są wyjątkowe sytuacje, w których będzie się stosowało dotychczasowe reguły.
Najważniejszy wyjątek dotyczy Irlandii Północnej. Chociaż od strony politycznej to integralna część Zjednoczonego Królestwa, ze względu na swoje geograficzne położenie wciąż będzie traktowana jak część unijnego obszaru celnego. Stało się tak przede wszystkim dlatego, że ta część kraju jako jedyna graniczy na lądzie z obszarem celnym UE.
Czytaj też: SLIM VAT: W przepisach o VAT pojawi się jeszcze jedna klauzula obejścia prawa
Oznacza to, że przemieszczenia towarów pomiędzy państwami członkowskimi UE (w tym Polską) a Irlandią Północną będą dla celów VAT traktowane tak jak dotychczas. Dostawy towarów do takich podatników i nabycia od nich będą traktowane jak wewnątrzwspólnotowe nabycia (WNT) i wewnątrzwspólnotowe dostawy (WDT). Dla wyróżnienia tego terytorium podatnicy tam zarejestrowani będą jednak identyfikowani za pomocą odrębnego numeru identyfikacyjnego VAT UE poprzedzonego kodem „XI".
Dotychczasowe zasady WDT i WNT zamiast zasad eksportowych i importowych dotyczą też towarów, których transport z terenu UE do Wielkiej Brytanii (lub odwrotnie) rozpoczął się przed 1 stycznia. Za datę rozpoczęcia takiego transportu uważa się – według art. 51 unijno-brytyjskiej umowy handlowej – datę załadunku towarów na środek transportu. Ta zaś powinna wynikać z dokumentów przewozowych (np. CMR dla transportu drogowego).