Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał ważne rozstrzygnięcia dotyczące procedury związanej z obrotem towarami wrażliwymi, m.in. paliwem, czyli tzw. SENT. O precedensie poinformował rzecznik małych i średnich przedsiębiorców (MŚP), który przystąpił do postępowania na etapie sądowym.

Problemy przedsiębiorcy miały związek z błędem w dokumentacji sporządzonej przez wysyłającego, który w zgłoszeniu SENT podał dane dotyczące miejsca załadunku towaru niezgodne ze stanem faktycznym. Chodziło m.in. o przewóz benzyny i oleju napędowego. W trakcie kontroli drogowej funkcjonariusze celno-skarbowi odkryli, że doszło do błędnego podania adresu załadunku. W dokumentach figurował adres sąsiedniej posesji, leżącej nieopodal prawidłowej lokalizacji.

Czytaj także: SENT: 10 tys. kary za zmianę trasy przewoźnika

Konsekwencje pomyłki okazały się niebagatelne. Miały postać siedmiu decyzji o nałożeniu kary pieniężnej z ustawy SENT. Po bezskutecznych odwołaniach przedsiębiorca zaskarżył decyzje do WSA i jednocześnie poprosił o interwencję RMŚP. Podkreślał, że celem ustawy o SENT jest faktyczne zwalczanie nieprawidłowości w obrocie wyrobami wrażliwymi, m.in. paliwami. Nie powinno się jednak karać za każdy błąd, zwłaszcza taki, który w żaden sposób nie obniża wpływów budżetowych. Ponadto jego zdaniem nie można ukarać po upływie sześciu miesięcy od dnia przeprowadzenia kontroli na drodze.

To przekonało WSA. Wskazał na art. 165b § 1 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym fiskus na wszczęcie postępowania podatkowego ma sześć miesięcy od zakończenia kontroli. Należy go stosować także do kontroli celno-skarbowej towarów. Sąd nie miał więc wątpliwości, że ustawodawca zdecydował się ograniczyć termin, w którym może być uruchomione postępowanie administracyjne w sprawie stanowiącej rezultat kontroli funkcjonariuszy co do przestrzegania ustawy o SENT. Jego upływ należy traktować jako bezwzględną przeszkodę do wszczęcia postępowania. To przesłanka blokującą dopuszczalność wszczęcia postępowania, a w razie jego uruchomienia obligująca do umorzenia procesu.

W ocenie RMŚP to precedensowe rozstrzygnięcia. Powinny wpłynąć na praktykę organów celno-skarbowych, które wszczynały postępowania o nałożenie kary nierzadko w ciągu kilku, a nawet kilkunastu miesięcy od daty przeprowadzenia tzw. kontroli drogowej. Wyroki nie są prawomocne.

Sygnatura akt: VI SA/WA 915-921/20