Zwolnieniu z podatku od nieruchomości dla gruntów pod torami i bocznicą - wyrok WSA

Zwolnieniu z podatku od nieruchomości podlegają grunty rozumiane jako całe działki ewidencyjne, na których znajdują się budynki i budowle infrastruktury kolejowej, która jest udostępniana przewoźnikom.

Publikacja: 29.03.2020 09:14

Zwolnieniu z podatku od nieruchomości dla gruntów pod torami i bocznicą - wyrok WSA

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 11 lutego 2020 r. (III SA/Wa 963/19).

Spółka akcyjna jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości gruntowych, na których znajdują się elementy infrastruktury kolejowej. Linia kolejowa oraz bocznice są wykorzystywane do transportu towarów przez przewoźników kolejowych na rzecz dzierżawcy prowadzącego działalność gospodarczą na gruntach spółki. Spółka zwróciła się do organu z pytaniem dotyczącym możliwości zwolnienia dzierżawionych gruntów z podatku od nieruchomości. Zdaniem podatnika, zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia się z podatku grunty wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym, która jest udostępniana przewoźnikom kolejowym. Ustawodawca odnosi się do ustawy o transporcie kolejowym tylko w zakresie infrastruktury, nie czyni jednak tego w odniesieniu do udostępniania.

Pozostało 85% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara