Wydatki na zakup drobnych prezentów nie są kosztem podatkowym

Kwoty przeznaczone na zakupów upominków dla kontrahentów mają związek z reprezentacją firmy i tym samym nie można ich odliczyć od przychodów

Publikacja: 30.11.2012 02:00

Radosław v Baraniewicz starszy konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC

Radosław v Baraniewicz starszy konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC

Foto: Rzeczpospolita

Tak stwierdziła Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 12 października 2012 r. (ILPB3/423-307/11/12-S/EK).

Spółka jest dostawcą maszyn i urządzeń górniczych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedstawiciele spółki uczestniczą w licznych spotkaniach służbowych z kontrahentami lub potencjalnymi kontrahentami, organizowanymi zarówno w siedzibie spółki, jak i poza nią.

Spółka zadała pytanie, czy kwoty przeznaczone na zakup drobnych prezentów (m.in. długopisów, kalendarzy, kompletów do kawy, urządzeń pendrive) niemających charakteru okazałości czy wystawności, przekazywanych wybranym kontrahentom podczas spotkań, mogą być kosztami uzyskania przychodów. Zdaniem spółki, wydatki te powinny zostać uznane za koszty, ponieważ zakupione materiały pełnią funkcję reklamową, nie mają charakteru okazałości ani wystawności, zaś fakt ich przekazania ma zwyczajowy charakter.

Izba skarbowa nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Zdaniem organu wydatki te nie są kosztami reklamy, ponieważ prezenty nie są wydawane z zamiarem dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców. Zdaniem izby, wydatkami na reprezentację są koszty związane z przedstawicielstwem podatnika, które jako koszty reprezentacji (a nie reklamy), zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

W ocenie organu, wydatki na wszelkie tego typu artykuły, wiążące się z reprezentowaniem podatnika lub prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Nie ma bowiem znaczenia to, czy zakupione artykuły nie miały charakteru okazałości ani wystawności.

Radosław Baraniewicz, starszy konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC

Przepisy ustawy o CIT umożliwiają podatnikowi odliczenie od przychodu wszelkich wydatków, których poniesienie wykazuje uchwytny związek z prowadzoną działalnością i ma lub może mieć wpływ na wielkość generowanych przychodów. Aby dany wydatek można było zaliczyć do kosztów, nie może jednak znajdować się w katalogu wyłączeń zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W analizowanej sprawie nie jest kwestionowany związek poniesionych wydatków z działalnością gospodarczą. Istotą rozbieżności pomiędzy stanowiskiem podatnika oraz izby skarbowej jest zakwalifikowanie wydatków na prezenty dla kontrahentów do kosztów reprezentacji, które na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie są kosztami podatkowymi.

Izba skarbowa w celu wyjaśnienia pojęcia "reprezentacja" odwołała się do każdej aktywności podatnika, która jest związana z szeroko rozumianym przedstawicielstwem, ukierunkowanym na reprezentowanie interesów podatnika na zewnątrz.

Taka interpretacja pojęcia reprezentacji, jakkolwiek znajdująca swoje oparcie w orzecznictwie sądowym (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 stycznia 2012 r., II FSK 1445/10), nie ma uzasadnionych podstaw.

Wydawanie drobnych upominków w trakcie spotkań z kontrahentami lub przyszłymi kontrahentami nie nosi znamion reprezentacji, ponieważ nie wiąże się z okazałością lub wystawnością podatnika. Te właśnie kryteria, biorąc pod uwagę słownikową definicję reprezentacji, powinny być decydujące dla celów zastosowania w sprawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Jak podkreślił NSA w wyroku z 27 września 2012 r. (II FSK 392/11) oraz z 25 maja 2012 r. (II FSK 2200/10), istotą kosztów reprezentacji jest kreowanie wizerunku przedsiębiorcy w sposób „ponadstandardowy", odbiegający od zwyczajowo przyjętych wydatków w określonym typie stosunkach gospodarczych. Sposób rozumienia pojęcia reprezentacji musi uwzględniać dynamikę stosunków handlowych między przedsiębiorcami i nie może być zarazem utożsamiany z każdym przedstawicielstwem podatnika w sensie prawnym.

Przy zastosowaniu tych właśnie kryteriów nie sposób uznać, że wydawanie kontrahentom upominków o niewielkiej wartości nosi znamiona kosztów reprezentacji. Wydawanie takich upominków jest wyrazem standardowej działalności gospodarczej podatnika i wykazuje związek z możliwymi do osiągnięcia w przyszłości przychodami. Tym samym izba skarbowa niezasadnie wywiodła, że poniesione przez podatnika koszty nie mogą być rozliczone w rachunku podatkowym.

Pominięcie przez izbę kryterium odwołującego się do wystawności i okazałości przy ocenie wydatków na upominki pomija istotną cechę, która w języku powszechnym charakteryzuje koszty reprezentacji. Dla oceny tych wydatków istotny jest element ceny lub wartości jednostkowej poszczególnych kategorii towarów. Wydaje się zatem, że w odniesieniu do reprezentacyjnego charakteru opisanych wydatków ocena prawna izby skarbowej zawarta w interpretacji była przedwczesna.

W celu dokonania prawidłowej oceny spornych wydatków izba mogła wezwać podatnika do uzupełnienia stanu faktycznego poprzez żądanie wskazania przez niego wartości poszczególnych towarów. Wówczas zasadne mogło okazać się twierdzenie, że z uwagi na cenę poszczególnych towarów charakter poniesionych wydatków ma cechy wystawności oraz okazałości, które to kryteria – jak wykazano powyżej – powinny wyznaczać granice pojęcia „reprezentacji".

Tak stwierdziła Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 12 października 2012 r. (ILPB3/423-307/11/12-S/EK).

Spółka jest dostawcą maszyn i urządzeń górniczych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedstawiciele spółki uczestniczą w licznych spotkaniach służbowych z kontrahentami lub potencjalnymi kontrahentami, organizowanymi zarówno w siedzibie spółki, jak i poza nią.

Pozostało 93% artykułu
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe