Zatem od 1 kwietnia 2013 r. w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT z katalogu towarów, których przekazanie nie podlega opodatkowaniu, usunięte zostały drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Oznacza to, że co do zasady przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych podlega opodatkowaniu VAT.
Nie ulega wątpliwości, że gdy drukowane materiały reklamowe i informacyjne spełniają definicję prezentów o małej wartości, to wówczas ich przekazanie nie jest objęte VAT. Jednak w przedmiotowej sprawie drukowane materiały reklamowe i informacyjne nie są prezentami o małej wartości.
Obciążenie konsumpcji
Z opisu stanu faktycznego wynika, że firma przekazuje kontrahentom takie towary, jak cenniki, broszury, ulotki, katalogi, które zawierają w sobie jedynie informacje o firmie i sprzedawanych przez nią towarach. Tym samym są to materiały reklamowe i informacyjne. Natomiast nie stanowią dla kontrahenta wartości materialnej i nie mają dla niego znaczenia konsumpcyjnego. Otrzymujący te towary nie wykorzysta ich do swojej działalności, a jedynie uzyska informację o firmie, która je przekazała i o jej produktach.
Z założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług wynika, że podatkiem tym powinna być obciążona konsumpcja, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę – konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. VAT obciąża zatem konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta.
Wobec tego należy uznać, że nieodpłatne przekazanie kontrahentom wymienionych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie jest czynnością, z którą ustawa o VAT wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego. Przyczyną pozostawienia poza zakresem VAT tych przekazań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Oznacza to, że odbiorca przekazywanych towarów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani też nie pojawia się wskutek tego przysporzenie majątkowe. Tak stwierdziła Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 12 czerwca 2013 r. (IPTPP1/443-326/13-2/MW).
Kalendarz z logo firmy
Należy jednak zwrócić uwagę, że firma przekazuje również takie towary jak np. kalendarze, czy mapy. Towary te nie tylko zawierają treści informacyjne lub reklamowe, ale mają również wartość użytkową dla obdarowanego. Z uwagi na to, że nie spełniają (zgodnie z opisem stanu faktycznego sprawy) definicji prezentu o małej wartości, ich nieodpłatne przekazanie należy opodatkować podatkiem od towarów i usług.