Przedsiębiorca, który uwzględnia reklamację klienta, niewątpliwie działa w interesie swojej firmy. Czy może rozliczyć wydatki związane z wymianą towaru albo rekompensatą w podatkowych kosztach? O to zapytał jeden z naszych czytelników. Pisze, że prowadzi sklep internetowy. Zdarza się, że klienci są niezadowoleni z nabytych towarów. Wtedy sklep daje rekompensatę pieniężną, czyli zwraca część ceny albo wymienia produkt na inny. Jak rozliczyć takie operacje?
– Zwrot części ceny oznacza obowiązek korekty obrotu VAT i przychodu PIT/CIT. Robimy to na bieżąco. Zwrot wykazujemy w fakturze korygującej. Jeśli klient dostał paragon, to nie wystawiamy już kolejnego. Powinniśmy jednak skorygować obrót na kasie fiskalnej. Też na bieżąco. Udokumentujemy to odpowiednim protokołem i dowodem zwrotu części pieniędzy – tłumaczy Cezary Szymaś, współwłaściciel biura rachunkowego ASCS-Consulting.