Fryzjer i kosmetyczka w kosztach firmy? Fiskusa nie tak łatwo przekonać

Fiskus twierdzi, że o wygląd trzeba dbać, niezależnie od wykonywanego zawodu. I rzadko kiedy pozwala rozliczać wydatki na nową fryzurę czy wystylizowane paznokcie w firmowych kosztach.

Publikacja: 26.06.2024 07:08

Fryzjer i kosmetyczka w kosztach firmy? Fiskusa nie tak łatwo przekonać

Foto: Adobe Stock

Profesjonalny wizerunek jest niezbędny w mojej działalności, klienci go oceniają, pierwsze 15 sekund decyduje często o nawiązaniu współpracy. Te argumenty nie przekonały fiskusa. Stwierdził, że wygląd to sprawa osobista, wobec tego wydatków na fryzjera i kosmetyczkę nie można zaliczyć do kosztów prowadzenia biznesu.

O interpretację wystąpiła właścicielka firmy konsultingowej. Zajmuje się szkoleniami, sporządzeniem wniosków o granty, wsparciem przy zbieraniu funduszy. Jej działalność wymaga częstych spotkań z klientami, co wiąże się z koniecznością zadbania o profesjonalny wygląd. Dlatego regularnie korzysta z usług fryzjera i kosmetyczki. I chce rozliczać wydatki w firmowych kosztach. Twierdzi, że jest to możliwe, ponieważ dobry wizerunek to podstawa jej pracy. Klienci oceniają jej wygląd przy podejmowaniu decyzji o współpracy, dlatego musi dbać o włosy, cerę, dłonie i paznokcie.

Fiskus: każdy przedsiębiorca musi dobrze wyglądać

Co na to fiskus? Zgodził się, że w działalności konsultingowej wygląd jest bardzo istotny. Nie powoduje to jednak, że wydatki na nową fryzurę czy manicure hybrydowy stają się niezbędne do prowadzenia biznesu. Obowiązujące zasady współżycia społecznego wymagają, aby każdy przedsiębiorca miał wygląd adekwatny do wykonywanego zawodu. Podobnie jak nauczyciel, prawnik czy urzędnik. Schludny i estetyczny wygląd świadczy bowiem o kulturze osobistej. Sytuacja właścicielki firmy konsultingowej nie odbiega znacząco od ogólnie przyjętych norm społecznych. Nie ma więc podstaw, aby rozliczała osobiste wydatki w firmowych kosztach (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0112-KDIL2-2.4011.363.2024.2.MW).

To nie pierwsza niekorzystna interpretacja w sprawie inwestycji w wygląd. Wcześniej fiskus nie pozwolił rozliczać wizyt u fryzjera i kosmetyczki np. śpiewaczce operowej. Argument był ten sam - o wygląd trzeba dbać, niezależnie od wykonywanego zawodu.

Można znaleźć korzystne interpretacje

Czy oznacza to, że żaden przedsiębiorca nie ma szans na koszty? Niekoniecznie. Dużo zależy od tego co robi i czy faktycznie nie może prowadzić biznesu bez ładnej fryzury czy zadbanych paznokci. Przekonanie skarbówki jest możliwe, co pokazuje interpretacja w sprawie właścicielki firmy reklamowej zajmującej się promowaniem produktów kulinarnych w internecie. Urzędnicy zgodzili się, że dłonie stanowią narzędzie jej pracy i wydatki na stylizację paznokci są nierozerwalnie związane z wykonywanymi przez nią usługami.

Pozytywna była też interpretacja dotycząca zawodnika MMA (mieszane sztuki walki). Podkreślał on, że aby być na topie, musi cały czas inwestować w swoje zdrowie, formę i wygląd. Dlatego współpracuje m.in. ze stylistą, kosmetyczką i fryzjerem. Wydatki na ich usługi są niezbędne w prowadzonej przez niego działalności. Bez nich nie mógłby zarabiać na walkach w klatce oraz reklamach. Dlatego może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Fiskus nie miał nic przeciwko.

Czytaj więcej

Wydatki na fryzjera i kosmetyczkę prezenterka odliczy od przychodu - interpretacja podatkowa

Profesjonalny wizerunek jest niezbędny w mojej działalności, klienci go oceniają, pierwsze 15 sekund decyduje często o nawiązaniu współpracy. Te argumenty nie przekonały fiskusa. Stwierdził, że wygląd to sprawa osobista, wobec tego wydatków na fryzjera i kosmetyczkę nie można zaliczyć do kosztów prowadzenia biznesu.

O interpretację wystąpiła właścicielka firmy konsultingowej. Zajmuje się szkoleniami, sporządzeniem wniosków o granty, wsparciem przy zbieraniu funduszy. Jej działalność wymaga częstych spotkań z klientami, co wiąże się z koniecznością zadbania o profesjonalny wygląd. Dlatego regularnie korzysta z usług fryzjera i kosmetyczki. I chce rozliczać wydatki w firmowych kosztach. Twierdzi, że jest to możliwe, ponieważ dobry wizerunek to podstawa jej pracy. Klienci oceniają jej wygląd przy podejmowaniu decyzji o współpracy, dlatego musi dbać o włosy, cerę, dłonie i paznokcie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?