Wystawianie faktur elektronicznych bez ulgi podatkowej

Wprowadzenie systemu KSeF może kosztować nawet setki tysięcy złotych w większych firmach. W przepisach nie przewidziano bowiem preferencji jak dla kas fiskalnych.

Publikacja: 08.03.2023 07:15

Wystawianie faktur elektronicznych bez ulgi podatkowej

Foto: Adobe Stock

Krajowy System e-Faktur ma się stać obowiązkowy od lipca 2024 r., a już dziś oznacza wydatki. Chodzi o stworzenie zupełnie nowego oprogramowania, które zbierze dane z systemów finansowych danej firmy i na ich podstawie wystawi faktury. Z poważnymi kosztami muszą się liczyć zwłaszcza firmy, które dziś korzystają z oprogramowania szytego na miarę, bo trzeba będzie je indywidualnie dostosowywać do nowych wymogów.

Jak mówi Agnieszka Smolińska-Wiśnioch, doradca podatkowy i partner associate w KPMG, koszty wdrożenia KSeF mogą iść nawet w setki tysięcy złotych, a skala wydatków nie zawsze zależy od wolumenu obrotów firmy.

Czytaj więcej

Krajowy System e-Faktur – co warto wiedzieć

– Bardziej jest istotne, ilu systemów księgowych używa firma. Zdarza się, że inny ma do krajowej sprzedaży towarów, inny do usług, a jeszcze inny do transakcji zagranicznych. Nowe narzędzie będzie wymagało zbierania danych do jednej aplikacji, która wystawi i wyśle faktury – zauważa ekspertka. Dodaje, że choć używanie różnych systemów do różnych transakcji może się dziś wydawać uzasadnione, to po wdrożeniu KSeF będzie generowało poważne koszty.

Przepisy o KSeF nie przewidują żadnej ulgi w VAT ani w podatkach dochodowych na wydatki związane z wdrożeniem nowego systemu.

– Byłoby logiczne, gdyby ją przewidziano, podobnie jak ulgę w VAT, na zakup kas rejestrujących. Jako samorząd doradców podatkowych wnieśliśmy do resortu finansów o jej wprowadzenie, ale na razie się na to nie zdecydowano – mówi Iwona Biernat-Baran z Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Podatnikom pozostaje zatem koszty oprogramowania czy szkolenia personelu traktować jako zwykłe koszty dla CIT czy PIT. Jednak, jak mówi Agnieszka Smolińska-Wiśnioch, należy pamiętać, że jednym z podstawowych kosztów może być licencja na używanie oprogramowania do faktur w nowym systemie.

– Należy ją traktować jako wartość niematerialną, która podlega amortyzacji, a nie ujmowaniu w bieżących kosztach – przypomina ekspertka.

Małe firmy mogą uniknąć kosztów wdrożenia KSeF, używając darmowej Aplikacji Podatnika od Ministerstwa Finansów. Spełni ona oczekiwania firm robiących do kilkunastu transakcji miesięcznie.

Krajowy System e-Faktur ma się stać obowiązkowy od lipca 2024 r., a już dziś oznacza wydatki. Chodzi o stworzenie zupełnie nowego oprogramowania, które zbierze dane z systemów finansowych danej firmy i na ich podstawie wystawi faktury. Z poważnymi kosztami muszą się liczyć zwłaszcza firmy, które dziś korzystają z oprogramowania szytego na miarę, bo trzeba będzie je indywidualnie dostosowywać do nowych wymogów.

Jak mówi Agnieszka Smolińska-Wiśnioch, doradca podatkowy i partner associate w KPMG, koszty wdrożenia KSeF mogą iść nawet w setki tysięcy złotych, a skala wydatków nie zawsze zależy od wolumenu obrotów firmy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego