Sąd: Nie ma podstaw do różnicowania sytuacji

Skoro papier wartościowy zawiera zobowiązanie emitenta do zapłaty posiadaczowi jego wartości nominalnej wraz z oprocentowaniem, to wydatek na jego nabycie obejmuje także tę część płatności, która dotyczy kuponu odsetkowego. Dlatego stanowi koszt dopiero w momencie zbycia lub wykupu.

Publikacja: 27.12.2022 20:00

Sąd: Nie ma podstaw do różnicowania sytuacji

Foto: Adobe Stock

Sprawa dotyczyła banku. W styczniu 2018 r. zapytał o ustalenie momentu rozpoznania kosztów podatkowych z tytułu kuponów odsetkowych. Z wniosku o interpretację wynikało, że w ramach prowadzonej działalności m.in. kupuje na rynku wtórnym dłużne papiery wartościowe z naliczonym kuponem odsetkowym. Płacona w takich okolicznościach cena jest tzw. ceną brudną, tj. uwzględnia również wartość odsetek naliczonych do dnia nabycia. Bank wskazał przykładowo, że wartość nominalna [kapitał] dłużnego papieru wartościowego to 100 j.p. naliczone odsetki to 3 j.p., cena nabycia to 103 tzw. cena brudna. W takich okolicznościach przyjmuje, że tzw. ceną czystą jest kwota 100 j.p. – cena brudna minus naliczone odsetki, a więc 103 –3 = 100. W tej sytuacji realizuje następujące księgowania: kasa 103 Ma, kapitał papieru wartościowego 100 Wn, naliczone odsetki 3 Wn.

Pozostało 86% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Zamów w promocji 99 zł za pierwszy miesiąc, każdy kolejny w cenie 219zł

Korzystaj z nieograniczonego dostępu m.in. do artykułów, raportów prawnych i ekonomicznych, specjalistycznych rankingów a także weekendowego wydania „Plus Minus”.
Możesz zrezygnować w każdej chwili.

Prawo dla Ciebie
Koniec abonamentu RTV. Ma go zastąpić opłata w wysokości 8-9 zł miesięcznie
Prawo karne
Prezydent Andrzej Duda ułaskawił prawicowego publicystę
Konsumenci
TSUE orzekł na korzyść frankowiczów. Co ten wyrok oznacza dla banków
Prawo dla Ciebie
Sąd rozstrzygnie spór między córką i wdową po Grzegorzu Ciechowskim
Zawody prawnicze
Adwokatura przyjęła nowe zasady wykonywania zawodu. Zmiany w etyce i zastępstwach
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja zmienia łańcuchy dostaw w okresach wysokiego popytu